10 tips för att lyckas i Almedalen

Almedalsveckan i Visby innebär en unik möjlighet att träffa Sveriges viktigaste opinionsbildare och beslutsfattare under informella former.

Läs om våra tjänster kring Almedalen.

1

Budgetera för deltagande

Att skapa budgetutrymme är en förutsättning för att kunna delta. Storleken på plånboken är däremot inte så viktig – att bara vara på plats och nätverka kan ofta ge lika mycket som påkostade egna arrangemang.

2

Håll koll på kalendariet

Från och med mars kan ni följa kalendariet på www.almedalsveckan.info och få tidig information om relevanta seminarier. Om ni planerar egna aktiviteter kan ni på så vis också undvika krockar med andra evenemang och kanske hitta möjliga samarbetspartner.

3

Mingla systematiskt

Många lägger allt krut på det egna seminariet och litar på att minglandet ”löser sig”. Den effektiva Almedalsminglaren bokar sina möten i förväg och betar systematiskt av de mest intressanta seminarierna och minglen.

4

Gör en kontaktlista

Gör upp en lista över de personer ni vill träffa. Utgå från det slutliga kalendariet och listan över ackrediterade journalister. Fokusera på att knyta kontakter och sondera för kommande samarbeten.

5

Ställ första publikfrågan

Genom att tidigt räcka upp handen och ställa en kort och relevant fråga – som också inkluderar ert eget budskap – kan ni få uppmärksamhet, även då någon annan arrangerar seminariet eller panelsamtalet.

6

Förbered för oväntat sällskap

Plötsligt står du bredvid en minister på minglet. Då är det viktigt att på en halv minut kunna göra en begriplig presentation av ert viktigaste budskap. Använd konkreta exempel och lyft fram allmänintresset.

7

På med t-shirten

En färgglad t-shirt med ett tydligt budskap kan få stor uppmärksamhet, även om ni bara är några stycken på plats. Ta med extratröjor till nyvunna ambassadörer.

8

Regimskiftessäkra

Den långsiktiga lobbyisten utnyttjar Almedalen för att knyta och upprätthålla goda relationer med nyckelpersoner såväl bland de rödgröna som inom allianspartierna.

9

Invänta nyhetstorkan

Konkurrensen om medieutrymme är stenhård under Almedalsveckan. Om ni är en mindre aktör kan chanserna till mediegenomslag öka om ni väntar med att presentera er nyhet till nyhetstorkan i mitten av juli.

10

Följ upp under hösten

Se till att boka in nya och gamla bekantskaper från Almedalen på längre möten efter sommarsemestrarna. Inför mötena kan ni skräddarsy era budskap och kanske förbereda förslag till konkreta aktiviteter.