Extra: 10 tips för att lyckas i Almedalen

Almedalsveckan i Visby innebär en unik möjlighet att träffa Sveriges viktigaste opinionsbildare och beslutsfattare under informella former.

Läs om våra tjänster kring Almedalen och hör gärna av dig till Mattias Falk om du vill ha fler tips.

1

Bestäm syftet

Är syftet med er Almedalsvistelse att bilda opinion, stärka varumärket eller påverka ett specifikt politiskt beslut? Ju tydligare ni definierar syftet med veckan och fokuserar på det, desto större chans har ni att lyckas.

2

Tänk nytt

Förnya er och gör något annorlunda. I Almedalen kan en uppseendeväckande gatuaktivitet nå betydligt längre än ett välformulerat pressmeddelande. Hur blir ert seminarium omtalat i sociala medier? Hur kan ert mingel bli listat bland veckans bästa?

3

Håll koll på kalendariet

Från och med mars kan ni följa kalendariet på www.almedalsveckan.info och få information om relevanta seminarier. Om ni planerar egna aktiviteter kan ni på så vis också undvika krockar med andra evenemang och hitta möjliga samarbetspartner.

4

Boka i tid

Almedalsveckan har cirka 40 000 deltagare, alla med samma grundläggande behov: båt- eller flygbiljetter, boende och bord på restauranger. Se till att ordna det praktiska i god tid, så att ni kan fokusera på viktigare saker när avresan närmar sig.

5

Förbered hisspitchen

Plötsligt står du bredvid en minister på minglet. Då är det viktigt att på en halv minut kunna göra en tydlig presentation av ert viktigaste budskap. Använd gärna konkreta exempel och lyft fram allmänintresset.

6

Nätverka systematiskt

Den effektiva Almedalsminglaren gör en lista över viktiga kontaktpersoner, bokar sina möten i förväg och betar systematiskt av de mest intressanta seminarierna och minglen. Se till att nätverka även på Twitter, som är en extra viktig kanal under Almedalsveckan.

7

Ställ första publikfrågan

Genom att tidigt räcka upp handen och ställa en kort och relevant fråga – som också inkluderar ert eget budskap – kan ni få uppmärksamhet, även då någon annan arrangerar seminariet eller panelsamtalet.

8

Maktskiftessäkra

Den långsiktiga lobbyisten utnyttjar Almedalen för att knyta och upprätthålla goda relationer med nyckelpersoner såväl bland de rödgröna som inom allianspartierna.

9

Invänta nyhetstorkan

Konkurrensen om medieutrymme är stenhård under Almedalsveckan. Om ni är en mindre aktör kan chanserna till mediegenomslag öka om ni väntar med att presentera er nyhet till nyhetstorkan i mitten av juli.

10

Följ upp under hösten

Se till att boka in nya och gamla bekantskaper från Almedalen på längre möten efter sommarsemestrarna. Inför mötena kan ni skräddarsy era budskap och kanske förbereda förslag till konkreta aktiviteter.