10 tips om hållbarhetskommunikation
Hållbarhet bör vara en integrerad del av både verksamheten och kommunikationen. Företag som tar plats i debatten kring sina hållbarhetsfrågor stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig hållbarhetskommunikatör och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Utgå från affären
Hållbarhetsarbete är en bärande del av en långsiktig affärsstrategi. Säkerställ att all hållbarhetskommunikation har verklig anknytning till er kärnverksamhet.
2. Ta ställning
Formulera ett tydligt ställningstagande i er viktigaste hållbarhetsfråga och förankra det i ledningsgruppen. Använd er ståndpunkt som grund för proaktiv kommunikation.
3. Ta fram ett hållbarhetsbudskap
Formulera ett budskap som beskriver er hållbarhetsfråga och hur ni anser att den ska hanteras. Utgå från vad som är viktigt för samhället och koppla det till er verksamhet.
4. Delta i debatten
Argumentera aktivt för ert ställningstagande i er hållbarhetsfråga. Genom att visa omvärlden vad ni står för stärker ni relationen med era målgrupper.
5. Involvera många
Låt kunder, medarbetare och andra intressenter bidra till ert hållbarhetsarbete. Skapa dialog genom att exempelvis genomföra enkäter, hålla workshops och be om inspel i sociala medier.
6. Kroka arm med andra
Samarbeta öppet och prestigelöst med företag och organisationer som delar era hållbarhetsambitioner. Kommunicera löpande om samarbetena och uppmuntra era partner att göra likadant.
7. Visa på ambitioner
Kommunicera gärna ett enda konkret och tydligt mål för ert hållbarhetsarbete. Berätta löpande både hur ni arbetar för att nå målet och hur långt ni har kommit.
8. Var konkreta
Sträva efter att beskriva ert hållbarhetsengagemang så konkret som möjligt. Tydlighet minskar risken för att er kommunikation uppfattas som greenwashing.
9. Lär av de bästa
Inspireras av de konkurrenter som har kommit längst i sitt hållbarhetsarbete. Om ni redan är bäst i branschen kan ni studera andra branscher med höga hållbarhetsambitioner och dra nytta av deras erfarenheter.
10. Hållbarhetsredovisa
Ta fram en hållbarhetsrapport som visar både vad ni gör bra och vilka utmaningar ni har. Använd rapporten som grund för kommunikation och som verktyg för förändring.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.