10 tips om kommunikationsknuffar

Kommunikationsknuffar handlar om att främja beteenden som är till nytta för både individen och samhället. I stället för att skapa förbud och begränsa valfriheten kan ni göra det lätt att göra rätt.

De reflexmässiga snabba besluten vi fattar varje minut är baserade på rutin och magkänsla, inte på logiskt tänkande eller eftertanke.

Utforma kommunikationen så att den inte bara talar till intellektet utan även till känslan. På så vis underlättar ni för era målgrupper att agera i linje med sina värderingar.

Läs mer om vår heldagskurs Kommunicera hållbarhet och hör gärna av dig till Daniel Skog om du vill ha fler tips.

1

Underlätta valet

Gör det lätt att göra rätt. Om ni förenklar för era målgrupper att göra det hållbara valet är chansen mycket större att de också gör det.

Exempel: När en restaurang ändrade ordningen på menyn så att dagens vegetariska rätt presenterades tydligare och placerades över köttalternativet ökade andelen sålda vegetariska rätter med över 40 procent.

2

Berätta hur andra gör

Vi påverkas av hur andra beter sig. Genom att uppmärksamma hur de flesta andra gör så inspirerar ni era målgrupper att göra likadant.

Exempel: Håll Sverige Rent har styrt om sin kommunikation från att prata om hur många som skräpar ner till att fokusera på att de flesta stör sig på när det är skräpigt.

3

Lyft fram era experter

När vi är osäkra på hur vi ska välja sneglar vi gärna på vad experterna rekommenderar. Ni kan vara de specialister som underlättar för era målgrupper att välja rätt.

Exempel: De stora bankerna har profilerade experter inom privatekonomi som ofta blir intervjuade och ger råd i tidningar, radio och tv.

4

Skapa ett kontrakt

Vi vill hålla vad vi sagt och visa att vi är konsekventa inför oss själva och andra. Genom att få andra att skriva under på era initiativ eller förbinda sig till något skapar ni ett slags ”kontrakt”.

Exempel: I Göteborg har kommuninvånarna uppmanats att ge konkreta löften kring hur de kan leva mer hållbart, till exempel ”jag lovar att cykla till jobbet”. De har sedan uppmanats att instagramma löftena under #greenhackgbg för att visa sina vänner att de antagit utmaningen.

5

Fokusera på förlusterna

Vi hatar att förlora mer än vi gillar att vinna. Möjliga förluster väger dubbelt så tungt som möjliga vinster. Berätta därför hellre om förlusten av att göra fel än om vinsten med att göra rätt.

Exempel: Elbolaget Bright informerar sina kunder om vilka timmar det kommande dygnet som elen kommer att vara dyrast. Genom att framhålla den möjliga förlusten i stället för vinsten ökar sannolikheten att kunderna följer tipset.

6

Ge bort en tjänst

Vi vill återgälda tjänster. Även när någon gör oss en tjänst vi inte bett om är viljan stark att återgälda den. Använd detta i er kommunikation och bjud exempelvis på er kunskap.

Exempel: Genom gratisappen FMTK delar Försvarsmaktens träningsklubb med sig av sin kunskap om träning till möjliga framtida medarbetare. Två månader efter lansering hade appen nått över 200 000 nedladdningar.

7

Erbjud smarta förval

Många av våra beslut fattas utan aktiva val. Genom att göra det ni helst vill erbjuda till förval så kommer era målgrupper i högre grad att välja det ni önskar.

Exempel: När ett energibolag ändrade det förkryssade valet på deras hemsida till grön el ökade antalet kunder som valde grön el med 70 procent, trots att det valet fortfarande var dyrare.

8

Informera vid rätt tidpunkt

Påminn om möjligheten att göra fler bra val i anslutning till att målgruppen ska fatta ett beslut. Det kan handla om allt från skyltar och nyhetsbrev till uppdateringar i sociala medier.

Exempel: Hjärt-Lungfonden bistår med en testamentshandledning på hemsidan. Målgruppen påminns samtidigt om möjligheten att inkludera en gåva till ett ideellt ändamål.

9

Förenkla informationen

Alltför mycket information gör det svårare för oss att fatta beslut. Använd tydliga signaler i er kommunikation så att era målgrupper lättare förstår hur de kan göra hållbara val.

Exempel: Ica hjälper sina kunder att laga klimatsmart mat genom att bland annat märka sina recept med gröna löv. Symbolen visar hur mycket koldioxidutsläpp som ingredienserna bidrar till. Tre löv är bäst och motsvarar utsläpp på max 0,7 kilo per portion.

10

Använd flera knuffar

Kombinera gärna flera olika knuffar för att ytterligare stärka effekten av er kommunikation. Studier visar att det exempelvis är effektivt att berätta hur andra gör och särskilt slagkraftigt att göra det just vid beslutstillfället.

Exempel: När en ny skylt bredvid hastighetsskylten på en motorväg i Kanada visade hur stor andel av de förbipasserande bilarna som inte körde för fort så minskade antalet fortkörare med 13 procent.