10 tips om sociala medier

Att använda sociala medier är ett effektivt sätt att etablera direktkontakt, skapa dialog och stärka relationen med era målgrupper. Det bästa sättet att ta reda på vad som fungerar för er är att ni provar er fram.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kommunikation.

1

Sätt ramarna

Bestäm hur er närvaro i sociala medier ska se ut, vem som ska utföra arbetet samt när och hur ofta ni ska kommunicera. Utgå från vilket syfte och vilka målgrupper ni har. Ställ er därefter frågan: ”Vilken nytta kan vi skapa för våra följare?” Ta fram innehåll utifrån detta och anpassa till respektive kanal.

2

Var personliga och öppna

Sociala medier bygger på att vi är personliga och att vi står för vår verksamhet och våra värderingar. Kommunikationen i sociala medier är snabb och flyktig, samtidigt som inläggen kan fångas upp och återges. Tänk därför på att bara skriva sådant som ni kan stå för, både professionellt och privat. Be gärna någon att dubbelkolla innan inläggen publiceras.

3

Kommunicera kontinuerligt

I sociala medier har ni möjlighet att bygga upp ett nätverk med följare, som ni kan ha en långsiktig relation med. Att skapa ett nätverk för att sedan inte prata med dem är slöseri med resurser. Undvik långa perioder av tystnad genom att låta ett redaktionsråd skapa en inläggsbank med färdigt innehåll.

4

Fokusera på målgrupperna

Ni har bara några sekunder på er att fånga någons intresse, så tänk på att formulera er på ett sätt som gör det lätt för målgruppen att förstå varför det ni skriver är relevant för dem. Använd ett du-tilltal och ställ gärna frågor för att bjuda in till dialog.

5

Svara

Att snabbt ge respons skapar trovärdighet och uppmuntrar till ytterligare engagemang. Svara på såväl kommentarer och frågor som beröm och kritik. Den som ställer en fråga till er förväntar sig ett svar. Missa inte chansen att vara hjälpsam och att visa att ni bryr er om alla som bryr sig om er.

Exempel: Institutet för språk och folkminnen har satt svarandet i system och skapat kontot @Sprakradgivning på Twitter, där de svarar på språkfrågor. Till exempel har de twittrat om hur man böjer ordet zombie på svenska: En zombie, den där zombien, flera zombier, de där zombierna.

6

Låt andra skapa innehållet

En modern variant på ”mun till mun-metoden” är att bjuda in era fans och följare till att skapa innehåll, som ni sedan delar vidare. Det är ett sätt att stärka relationen och samtidigt få hjälp att skapa innehåll till era sociala medier. Testa till exempel kampanjer där ni uppmanar era följare att dela med sig av bilder på ett särskilt tema, under en lämplig hashtagg.

Exempel: Hjärnfonden lanserade namninsamlingen #felhand, där personer fick skriva sin namnteckning med den hand som de inte vanligtvis använder för att styra datormusen. Det blev sedan till en bild som kunde delas vidare på till exempel Facebook och Twitter. Syftet var att uppmärksamma allas rätt till en god rehabilitering efter en stroke. Över 200 000 personer har skrivit under initiativet.

7

Använd ambassadörer

I dag kan enskilda individer ha flera miljoner följare i sociala medier. Kartlägg vilka personer som har stort inflytande och når ut till er målgrupp. Kommunicera med dessa aktörer i respektive kanal och bjud gärna in dem till seminarier och mingel. Ni kan också föreslå olika typer av samarbeten med dem.

Exempel: Försäkringsbolaget If lanserade kampanjen #offlineoclock mot sömnbrist tillsammans med tre kända profiler i sociala medier. De utmanades att gå offline senast klockan 22.00 på vardagar och berätta om experimentet i sina kanaler. Tillsammans har dessa tre ambassadörer över 3,5 miljoner följare – bara på Instagram.

8

Använd bilder

Bilder engagerar, berör och hjälper oss att komma ihåg information bättre. Forskning om sociala medier visar också att bilder skapar betydligt mer interaktion än renodlade textinlägg. Se därför till att illustrera era inlägg med en relevant bild. Var noga med att ni har rätt att använda de bilder som ni delar. Använd gärna infografik när ni presenterar siffror och statistik för att lyfta fram det viktigaste och förklara komplicerade samband.

9

Använd film

Rörlig bild fångar ögat och ger er möjlighet att kommunicera mycket information på kort tid. Spela in enkla filmer för spridning i era kanaler och livesänd era evenemang via sociala medier. Periscope är ett exempel på en app ni kan använda för att livesända video på Twitter. Även Facebook har ett eget verktyg för livesändning.

Exempel: Serviceföretaget Hemfrid har tagit fram ett antal filmer som visar hur du enkelt håller ordning hemma. En av de mest populära filmerna har 300 000 visningar på Youtube och visar en fiffig lösning för att plocka upp pärlor som hamnat på golvet – med hjälp av en nylonstrumpa, en dammsugare och ett gummiband.

10

Omvärldsbevaka

Det är viktigt att ha koll på vad som sägs om er och era frågor i sociala medier. På så sätt kan ni snabbt bemöta eventuell kritik och bli först med att kommentera aktuella händelser. En bra omvärldsbevakning behöver inte vara dyr. Med RSS-prenumerationer och genom att bevaka Twitter med tjänsten Tweetdeck kan ni snabbt få en god överblick. För större organisationer och företag är det ofta värt att prova betaltjänster för bevakning av sociala medier.