5 tips om digital kommunikation

En allt större del av vår kommunikation sker via digitala kanaler. Genom att tänka digitalt från början kan ni stärka ert varumärke och delta i samhällsdebatten fullt ut.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kommunikation och hör gärna av dig till Ninna Prage om du vill ha fler tips.

1

Fyll ett behov

Varje dag genomförs 50 miljoner Googlesökningar i Sverige. Ställ er frågan ”Vad söker våra målgrupper på?” och lägg upp innehåll som motsvarar det, till exempel i form av ett blogginlägg. På så sätt kan målgrupperna lättare hitta till er hemsida. Med hjälp av gratisverktyg som Adwords sökordsplanerare och Search Console kan ni ta reda på vilka sökord som är populära och hur hemsidan kan sökordsoptimeras.

Exempel: Trygg-Hansa har en sajt som heter ”Familjen”, där föräldrar kan få råd och tips om hur de kan göra barnens vardag säkrare. Två av de mest delade artiklarna har rubrikerna ”Grundtrygghet och självkänsla” och ”Tillräckligt vuxen för cykelhjälm?”.

2

Använd kanalernas fördelar

Olika digitala kanaler har olika möjligheter och begränsningar. Anpassa innehåll och tonalitet till respektive kanal. Ta gärna fram konkreta aktiviteter till olika kanaler, som kompletterar varandra och förstärker ert budskap.

Exempel: När Försvarsmakten lanserade sin träningsklubb ingick en app med träningspass, en hemsida med träningstips, en podcast, en blogg, filmer till sociala medier samt reklam i tv och i kollektivtrafiken.

3

Utgå från den egna hemsidan

Bygg inte er digitala närvaro enbart på andras plattformar. Se till att ha en uppdaterad hemsida med innehåll som ni länkar till i sociala medier. Facebook, Twitter och andra aktörer kan när som helst välja att förändra sina tjänster, till exempel genom att ta bort viktiga funktioner eller begränsa er räckvidd.

4

Uppmana till handling

Hjälp besökarna på er hemsida att klicka sig vidare genom att formulera tydliga uppmaningar och göra dem extra synliga. Ju tydligare uppmaningen är desto bättre, till exempel en knapp där det står ”Beställ Pr-handboken”.

5

Gör mer av det som fungerar

I digitala kanaler är det enkelt att testa och mäta effekterna av er kommunikation. Ni kan bland annat se hur många som delar innehållet eller klickar sig vidare till er hemsida. Låt resultaten vägleda er. Ifrågasätt och rensa bort det som inte fungerar. Gör mer av det som skapar engagemang och driver trafik till hemsidan.

Exempel: Westander använder Google Analytics för att mäta aktiviteten på hemsidan och Buffer för att se vilka inlägg i sociala medier som är mest populära.