Hetast i Almedalen

Hetast i Almedalen

Varje år delar Westander ut priset Hetast i Almedalen till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby. Alla som vill kan nominera och 2017 tävlade 80 unika nomineringar om priset.

Vinnaren utses av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv. Jurymedlemmarna bedömer vad som blivit veckans samtalsämne och vem som har lyckats bäst med att göra ett avtryck som kan bestå även efter Almedalsveckan.

Syftet med utmärkelsen är att inspirera fler att delta i samhällsdebatten. Priset delades ut första gången 2007. Prisutdelningen sker på fredagen under Almedalsveckan.

Vinnare av Hetast i Almedalen

• 2017 års vinnare var Make Equals kampanj #ochjagprotesterade, som fick Almedalsbesökarna att agera för att bevara Almedalen som en plats där rädsla inte tystar människors röster.

• 2016 gick priset till SOS Barnbyar, som genom sin kampanj #ROTLÖS riktade vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige.

• 2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.

• 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.

• 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartner engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.

• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt (numera Fairtrade), som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.