Tre tips om sökmotoroptimering

Varje dag genomförs runt 50 miljoner sökningar på Google i Sverige. Att som företag eller organisation hamna högt upp i sökresultaten för relevanta ämnen kan vara helt avgörande för verksamhetens framgång. En av Westanders digitala experter, Sofie Ek, delar här med sig av tre enkla tips på hur du kan sökmotoroptimera din hemsida.

Sökmotoroptimering innebär att man utformar en hemsida för att maximera chanserna att hamna högt upp i sökresultaten. För att kunna sökmotoroptimera en sida är det därför bra att förstå hur Googles sökfunktion fungerar.

Google scannar ständigt av internet efter vad som finns publicerat där och gör sedan som en stor katalog av allt innehåll. När du gör en sökning på Google går Google igenom hela katalogen och försöker ta fram ett så bra svar som möjligt på din fråga.

Hur bra svaret är bedöms utifrån fem kriterier

1. relevans, alltså hur väl resultatet besvarar din fråga
  2. webbplatsens och sidans kvalitet
  3. hur ny sidan är
  4. hur välbesökt sidan är
  5. information om dig som gör sökningen, till exempel din geografiska position och besökshistorik

Så vad kan du göra för att sökmotorsoptimera din hemsida, utan att behöva kunna något om kodning?

1. Hitta nyckelorden

Börja med att hitta vilka nyckelord dina målgrupper googlar efter. Du kan till exempel använda dig av Googles sökordsplanerare för att ta reda på det. Ett annat bra verktyg Google Analytics för att få information om hur besökare hittar till din hemsida och vilka sökord de använder på hemsidan. Eller varför inte göra en målgruppsanalys och fråga dem?

När du identifierat de viktigaste nyckelorden, se då till att dessa ord står med i sidhuvudet och i sidans rubrik, den så kallade h1:an.

h1-rubrik

2. Publicera relevant information

Att se till att viktiga nyckelord finns med på hemsidan är viktigt, men det är också minst lika viktigt att hemsidan är användarvänlig. En välutformad sida rankas nämligen högre än en sida som klämmer in så många nyckelord som möjligt.

En användarvänlig hemsida har en enkel struktur, är lätt att klicka sig runt på, har inte för långa länkadresser och har en bra blandning av både text, bild och rörligt material.

3. Håll hemsidan levande

En hemsida som aldrig uppdateras kommer att hamna längre och längre ner i sökresultaten eftersom Google premierar ny information. Se därför till att uppdatera hemsidan ofta. Ni kan exempelvis ha ett nyhetsrum där ni publicerar artiklar om er verksamhet, pressmeddelanden och debattartiklar. Ett annat sätt är att skriva blogginlägg för att tillföra ny information. Precis som detta tipsinlägg!

Vill du ha fler tips om digital kommunikation? Kolla in 5 tips om digital kommunikation ur vår pr-handbok. Vill du ha hjälp med att skapa nytt innehåll till din hemsida, för att hålla den levande?

Här finns mer information om hur vi kan hjälpa er med digital kommunikation.

Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer!

/Sofie Ek