Ørsted utsett till Årets samhällsnytta 2023

Energiföretaget Ørsted fick i dag utmärkelsen Årets samhällsnytta för sitt arbete för att skapa en värld som helt och hållet drivs av grön energi. Utmärkelsen går till den av pr-byrån Westanders kunder som särskilt har bidragit med samhällsnytta under det gångna året.

– Gemensamt för oss som jobbar på Westander är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Det här är ett roligt sätt att årligen påminna både oss själva och våra kunder om den samhällsnytta vi skapar tillsammans, säger Frida Blom, tf byråchef på Westander och juryns ordförande.

Energiföretaget Ørsted kom på första plats med följande motivering: ”Ørsteds vision är att skapa en värld som helt och hållet drivs av grön energi. Genom att bidra med konkreta förslag för en snabbare utbyggnad av havsbaserad vindkraft och produktion av fossilfria elektrobränslen bidrar Ørsted till att möjliggöra hela samhällets klimatomställning.”

På andra plats kom trampolinparksföretaget Jumpyards arbete för att fler barn ska hitta glädjen i rörelse och motion och på tredje plats kom skogsbolaget Holmen.

Kundansvariga på byrån har nominerat samarbeten i samråd med uppdragsgivaren. Bland de inkomna nomineringarna har byråns konsulter röstat fram tio finalister. Därefter utsåg en jury vinnande samarbeten på första, andra och tredje plats. Vinnarna får diplom och blommor.

Juryn har utgjorts av Westanders ledningsgrupp bestående av ordförande Frida Blom, tf byråchef, Patrik Westander, vd, Ulrika Sandström, HR- och stabschef, samt affärsområdescheferna Anders Wennerstrand, Jessica Henryson, Johannes Krunegård, Monica Reinebo, Sara Arborén och Sebastian Stjern.

– Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Allt fler företag tar ställning i samhällsfrågor med ett budskap som är väl förankrat i kärnverksamheten, säger Frida Blom.

Första plats: Ørsted
Juryns motivering: Ørsteds vision är att skapa en värld som helt och hållet drivs av grön energi. Genom att bidra med konkreta förslag för en snabbare utbyggnad av havsbaserad vindkraft och produktion av fossilfria elektrobränslen bidrar Ørsted till att möjliggöra hela samhällets klimatomställning.

Kontaktperson: Magnus Demervall, chef för public affairs

Arbetsgrupp på Westander: Ida Alterå (kundansvarig), Jessica Henryson, Henrik Westander, Maja Zachrisson och Sara Haraldsson

Andra plats: Jumpyard
Juryns motivering: Med en affärsidé som bygger på att ta kul på allvar vill Jumpyard sätta fler barn i rörelse. När bara två av tio barn når Folkhälsomyndighetens rekommendationer om 60 minuters pulshöjande rörelse om dagen behöver vuxenvärlden ta sitt ansvar. Jumpyard bidrog med 2 miljoner hopptimmar under 2023. Varje timme är ett steg i riktning mot bättre hälsa för barn och unga.

Kontaktperson: Pelle Möller, vd och grundare

Arbetsgrupp på Westander: Sara Arborén (kundansvarig), Julia Högberg och Emma Stark

Tredje plats: Holmen
Juryns motivering: Holmen vill främja ett hållbart skogsbruk som både bidrar till klimatomställningen och värnar den biologiska mångfalden. Holmen har deltagit särskilt aktivt i samhällsdebatten kring två prioriterade frågor: hur all råvara från skogen kan tillvaratas i den gröna omställningen och hur skogsnäringen kan arbeta för att alla naturligt förekommande arter ska kunna fortleva i skogslandskapet.

Kontaktperson: Sonja Sandbacka, pr-ansvarig

Arbetsgrupp på Westander: Frida Blom (kundansvarig), Linnea Sandström Lange och Jenny Rydén

Övriga sju finalister:

  • Collectum
  • Cramo
  • EcoDataCenter
  • Mogrenstiftelsen
  • Nätverket för solparker
  • Ragn-Sells
  • Semantix

Westanders byråintäkt har de senaste tio åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 28 miljoner kronor 2013 till 67 miljoner kronor 2023. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.