Lobbying

Lobbying handlar om att påverka politiska beslut genom kontakter med beslutsfattare och via bredare opinionsbildning. Ibland används i stället begreppen public affairs eller samhällskontakter.

En valrörelse skapar särskilt goda förutsättningar för politisk påverkan. Under ett valår har partierna ökade behov av profileringsfrågor. Deras löften och valmanifest påverkar politiken under hela den kommande mandatperioden.

En klok lobbyist tar eget ansvar, ger konkreta förslag på lösningar och söker samarbete med de politiska beslutsfattarna. Vi hjälper er att agera lösningsleverantör snarare än kravmaskin.

Westander tillämpar självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dold uppdragsgivare. Det innebär bland annat att vi alltid redovisar våra pågående lobbyinguppdrag på vår hemsida.

Vi lägger ofta en god grund för ett samarbete genom ett skräddarsytt startpaket bestående av analys, workshop och handlingsplan.

Vill du veta mer?

Mikael Persson

Våra specialister inom lobbying

Mikael Persson

Affärsområdeschef

Mikael är chef för enheten Westander Politik och Analys. Tidigare har han bland annat varit politiskt sakkunnig hos EU-minister Cecilia Malmström (L).
– Lyft alltid fram allmänintresset. Politiker fattar inte beslut utifrån enskilda företags intressen, säger Mikael Persson.

Frida Berry Eklund

Pr-konsult

Frida är expert på klimatkommunikation. Tidigare har hon arbetat på Oxfam som global kampanjledare och på GCCA som kampanjdirektör.
– Glöm inte att opinionsbilda. Att engagera allmänheten bidrar till att få upp er fråga på agendan, säger Frida Berry Eklund.

Gunnar Ardelius

Pr-konsult

Gunnar är specialiserad på politik och analys. Tidigare har han bland annat arbetat som ordförande i Svenska Författarförbundet.
– Försök inte omvända en politiker. Visa hur ert förslag kan hjälpa beslutsfattaren att nå sina mål, säger Gunnar Ardelius.

Johanna Wilkens

Pr-konsult

Johanna ansvarar för Westanders tjänster inom målgruppsanalys. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationschef på Friends.
– Ge konkreta förslag på lösningar. Gör inte uppvaktningen obehaglig genom att ställa hårda krav, säger Johanna Wilkens.

Marie Näslund

Pr-konsult

Marie är specialiserad på politik och analys. Tidigare har hon bland annat arbetat som politisk sekreterare och enhetschef på Vänsterpartiets riksdagskansli.
– Politiker har ofta ont om tid. Kom med ett konkret förslag och formulera dig kortfattat, säger Marie Näslund.

Pernilla Enebrink

Pr-konsult

Pernilla är specialiserad på politik och analys. Tidigare har hon arbetat med opinionsbildning på Företagarna och med digitalisering på Tillväxtverket.
– Olika partier kan stödja ert förslag utifrån helt olika utgångspunkter. Anpassa era argument, säger Pernilla Enebrink.