Medieträning

Westanders medieträning ger kunskap om både mediehantering och mediestrategi. Vårt starka fokus på praktisk träning framför kamera skapar trygghet för talespersonen. Det ska vara både utvecklande och roligt att bli medietränad hos Westander.

Vi på Westander har medietränat talespersoner för hundratals företag och organisationer. Nedan finns några exempel på upplägg, men våra medietränare skräddarsyr alltid upplägget utifrån era behov.

Vill du veta mer?

Anders Wennerstrand

Våra specialister inom medieträning

Anders Wennerstrand

Projektledare

Har lång erfarenhet som journalist på TT, bland annat som chef för centraldesken. Anders har genomfört tusentals intervjuer och vet vad reportern vill uppnå i en skarp intervjusituation.
– Det mesta du säger kommer aldrig med i artikeln eller inslaget. Därför behöver du vara väl förberedd för att nå ut med ditt budskap, säger Anders Wennerstrand.

Andreas Rolfer Wrangö

Pr-konsult

Har tolv års erfarenhet som nyhetsjournalist, bland annat från Dagens Nyheter. Andreas är en rutinerad intervjuare som har arbetat med såväl direktsänd tv som radio och text.
– Se intervjun som en möjlighet att nå din målgrupp med något du vill ha sagt. Det är din intervju lika mycket som journalistens, säger Andreas Rolfer Wrangö.

Kristoffer Housset

Projektledare

Har tidigare arbetat som pressekreterare åt Lars Ohly. Kristoffer har genomfört hundratals medieträningar med talespersoner inom både politik och näringsliv.
– Mitt bästa råd är att bestämma dig för ett tydligt budskap före intervjun, säger Kristoffer Housset.

Hanna Birath

Pr-konsult

Har tidigare arbetat som journalist på Sveriges Radios Ekoredaktion. Som reporter har Hanna stor erfarenhet av rollen som intervjuare och av hur arbetet på redaktionen fungerar.
– Undvik svaret ”inga kommentarer”. Ibland finns det skäl att inte svara på vissa frågor, men då är det viktigt att förklara varför, säger Hanna Birath.

Pär Daléus

Projektledare

Har tidigare arbetat som krisforskare vid Försvarshögskolan och som ämnessakkunnig på regeringskansliet. Pär har stor erfarenhet av att jobba med krishantering och att coacha talespersoner inför intervjuer.
– Fundera noggrant igenom vilka värden som står på spel. Det ger dig bättre möjligheter att målgruppsanpassa ditt budskap, säger Pär Daléus.

Sara Arborén

Projektledare

Har tidigare arbetat som journalist, utredare och pressinformatör på Ungdomsstyrelsen och Swedbank. Sara har coachat många medarbetare inför intervjuer och också själv varit talesperson.
– Gör en testintervju med en kollega. Då kan du både få värdefull feedback och bli säkrare, säger Sara Arborén.