Opinionsbildning
Opinionsbildning handlar om att påverka människors åsikter kring en samhällsfråga. Allt fler väljer att opinionsbilda som ett verktyg för att påverka politiska beslut, förändra målgruppens beteende eller stärka det egna varumärket.
Aktörer som vågar delta i samhällsdebatten har mycket att vinna. Bra opinionsbildning skapar förtroende, ökar motivationen bland de anställda och bidrar till en positiv samhällsutveckling. Vi hjälper våra uppdragsgivare att identifiera och driva samhällsfrågor som engagerar deras målgrupper och gör skillnad.
Påverka åsikter
Förändra beteenden
Stärk varumärket
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom opinionsbildning
Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Skapa en kampanjsajt. Länka konsekvent till sajten i alla era digitala aktiviteter, säger Mattias Falk.Emma är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Våga prioritera. Satsa på en eller ett par kanaler som är viktiga för era målgrupper, säger Emma Stark.Ida är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon varit ordförande för CUF och ledamot i Centerpartiets partistyrelse.
– Vänd er till namngivna opinionsbildare. Det aktiverar både anhängare och motståndare, säger Ida Alterå.Johan ansvarar för Westanders tjänster inom kampanjer. Tidigare har han arbetat som producent på Sveriges Radio och ledarskribent på Aftonbladet.
– Tala till hjärta och hjärna. Formulera en berättelse som väcker känslor och engagerar, säger Johan Lindahl.Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Välkomna debatten. Se eventuell kritik som en möjlighet att föra ut ert budskap en gång till, säger Linnea Sandström Lange.Monica är chef för enheten Westander Digital. Tidigare har hon bland annat arbetat med digital marknadsföring på FN:s barnfond Unicef.
– Välj ett huvudbudskap. Ta fram ett budskap som är lätt att förstå och komma ihåg, säger Monica Reinebo.Sara ansvarar för Westanders tjänster inom inkluderande kommunikation. Tidigare har hon bland annat varit chef för engagemang och påverkan på Fairtrade Sverige.
– Utvärdera löpande. Vässa er strategi genom att ständigt mäta och analysera, säger Sara Haraldsson.Victor är specialiserad på digital kommunikation och opinionsbildning. Tidigare har han varit strateg i fackföreningen Kommunals ledningsstab.
– Skapa en berättelse kring er fråga som talar till både hjärta och hjärna, säger Victor Ahlén.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om opinionsbildning
Ett företag som deltar i debatten stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir en mer attraktiv arbetsgivare.Opinionsbilda framgångsrikt
Vilka strategier och aktiviteter ger störst effekt? Och varför ska vi egentligen ägna oss åt opinionsbildning? Beställ ett inspirationsföredrag med Mattias Falk.Medieträning
Vårt starka fokus på praktisk träning framför kamera skapar trygghet för talespersonen. Det ska vara både utvecklande och roligt att bli medietränad hos Westander.