Digital kommunikation

Bra digital kommunikation stärker varumärket och bygger relationer med viktiga målgrupper. Genom att använda de senaste metoderna och arbeta smart kan ni maximera effekterna av er kommunikation.

På kursen går vi tillsammans igenom hur du tar fram en strategi för digitala kanaler som utgår från era affärs- och verksamhetsmål. Vi behandlar områden som sociala medier, webbsidor, e-post, kampanjer, innehållsplanering samt hur du kan mäta och följa upp ditt arbete.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation, marknadsföring eller opinionsbildning och vill ha inspiration, handfasta råd och tips på smarta arbetssätt. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker per telefon en vecka efter kurstillfället.

Ladda ner hela kursinbjudan som pdf.

Kursens innehåll

Introduktion

  • Vilka är de senaste trenderna inom digital kommunikation?
  • Vad utmärker framgångsrik digital kommunikation?
  • Hur kopplar jag övrig kommunikation till den digitala?

Strategi för digitala kanaler

  • Vad är det viktigaste för att skapa en bra strategi?
  • Hur vet jag vilka kanaler vi ska satsa på?
  • Hur hanterar jag kommentarer och kritik?

Planering, målsättning och mätning

  • Hur skapar jag framgångsrika kampanjer?
  • Hur sätter jag effektiva mål?
  • Hur kan jag mäta våra resultat?

Skapa engagerande innehåll

  • Vad är egentligen ett engagerande innehåll?
  • Hur planerar jag vårt innehåll?
  • Hur gör jag delningsbilder och film?

Spridning och annonsering

  • Hur ser jag till att vårt innehåll får spridning?
  • Vad är poängen med att annonsera i sociala medier?
  • Hur vet jag vilka annonser som fungerar?

Fakta

Kursdatum
Torsdag den 1 oktober kl 9.00–16.00. Lunch ingår.

Plats
Kursen hålls i Westanders lokaler på Stadsgården 10, vid Slussen i Stockholm.

Deltagaravgift
13 200 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.

Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.

Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av den här kursen. Priset är 84 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!

Lärare

Monica Lundbom

Monica ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon ansvarat för digitala strategier på Socialdemokraterna och FN:s barnfond Unicef.

Maja Stridsberg

Maja ansvarar för Westanders specialistområde Digitalisering. Resumé utsåg henne 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.

Sagt om kursen

I kursutvärderingen våren 2020 fick kursen rekommendationsbetyget 8,7 på en tiogradig skala.

Här är några kommentarer om kursen:

”Massor av inspiration och konkreta verktyg för att ta fram en strategi, mål och mätetal för våra digitala kanaler.”

”Jag känner mig jätteinspirerad efter kursen!”

”Jag har antecknat en MASSA grejer jag ska göra i utvecklingen av sociala medier, hemsidan och våra nyhetsbrev.”

”Bra att det var handfast och matnyttigt med tydliga instruktioner på hur en borde gå tillväga.”

”Energi och ny kunskap och bra exempel från både kursledare och deltagare.”

Läs om våra tjänster inom digital kommunikation.