Digital strategi

Med en genomtänkt digital strategi kan ni skapa fokus och uthållighet i er kommunikation. Bra digital kommunikation stärker varumärket och bygger relationer med viktiga målgrupper.

På denna grundkurs går vi igenom hur du tar fram en digital strategi som utgår från era affärs- och verksamhetsmål. Du lär dig att formulera syfte och mätbara mål, ringa in relevanta målgrupper, prioritera bland kanaler och ta fram innehållskoncept. Kursen behandlar även trender och tips på hur du kan öka ert genomslag.

Denna grundläggande heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation, marknadsföring eller opinionsbildning och vill ha inspiration, handfasta råd och tips på hur du kan arbeta mer strategiskt med digital kommunikation. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker över Teams eller per telefon en vecka efter kurstillfället.

Ladda ner hela kursinbjudan som pdf.

Kursens innehåll

Introduktion

  • Vilka är de senaste trenderna inom digital kommunikation?
  • Hur kopplar jag övrig kommunikation till den digitala?
  • Hur förankrar jag strategin i organisationen?

Strategi för digitala kanaler

  • Vad är det viktigaste för att skapa en bra strategi?
  • Hur kommer jag igång?
  • Hur formulerar jag syfte och mål?

Målgrupper

  • Hur prioriterar jag målgrupper?
  • Hur tar jag fram en persona?
  • Hur målgruppsanpassar jag vårt innehåll?

Kanalstrategier

  • Vilka kanaler ska vi satsa på?
  • Hur formulerar jag en kanalstrategi?
  • Hur mäter jag effekten?

Skapa engagerande innehåll

  • Hur skapar jag engagerande innehåll?
  • Hur planerar jag vårt innehåll?
  • Hur ökar jag genomslaget?

Fakta

Kursdatum
Torsdag den 11 mars kl 9.00–16.00.

Kursen ges också den 30 september.

Plats
Kursen genomförs på distans. Du deltar med din egen dator på valfri plats.

Deltagaravgift
13 200 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.

Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.

Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av den här kursen. Priset är 84 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!

Lärare

Linnea Sandström Lange

Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.

Monica Lundbom

Monica ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon ansvarat för digitala strategier på Socialdemokraterna och FN:s barnfond Unicef.

Sagt om kursen

I kursutvärderingen hösten 2020 fick kursen rekommendationsbetyget 8,3 på en tiogradig skala.

Här är några kommentarer om kursen:

”Massor av inspiration och konkreta verktyg för att ta fram en strategi, mål och mätetal för våra digitala kanaler.”

”Jag känner mig jätteinspirerad efter kursen!”

”Jag har antecknat en MASSA grejer jag ska göra i utvecklingen av sociala medier, hemsidan och våra nyhetsbrev.”

”Bra att det var handfast och matnyttigt med tydliga instruktioner på hur en borde gå tillväga.”

”Energi och ny kunskap och bra exempel från både kursledare och deltagare.”

Läs om våra tjänster inom digital kommunikation.