Stärk varumärket

Man kan likna ett varumärke vid ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Det optimala sättet att stärka sitt varumärke är att delta i samhällsdebatten.

Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Enkelt uttryckt handlar det om att analysera varumärkets styrkor och svagheter, ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation eller ledarskap och vill stärka eller förflytta ert varumärke. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker per telefon en vecka efter kurstillfället.

Ladda ner hela kursinbjudan som pdf.

Kursens innehåll

Introduktion

  • Vad utmärker ett starkt varumärke?
  • Vilka är fördelarna med ett syftesdrivet varumärke?
  • Hur kan varumärkesarbetet bidra till affärsnytta?

Göra en varumärkesanalys

  • Hur tar jag reda på mer om målgruppen?
  • Hur involverar jag medarbetarna i analysen?
  • Hur avgör jag önskad varumärkesförflyttning?

Ta fram en varumärkesplattform

  • Vad ingår i varumärkesplattformen?
  • Hur blir varumärkesplattformen praktiskt användbar?
  • Vem bestämmer över innehållet?

Stärka eller förflytta varumärket

  • Hur blir medarbetarna varumärkesambassadörer?
  • Hur bygger vi bäst varumärket externt?
  • Hur ser vi till att bli konsekventa och uthålliga?

Utvärdera varumärkesstrategin

  • Hur kan vi mäta varumärkesstyrkan?
  • Var kan vi få hjälp med varumärkesmätningar?
  • Vilka fallgropar ska vi undvika?

Fakta

Kursdatum och plats
Torsdag den 22 april kl 9.00–16.00. Kursen genomförs på distans. Du deltar med din egen dator på valfri plats.

Torsdag den 11 november kl 9.00–16.00. Kursen hålls i Westanders lokaler på Hammarbybacken 27 i Stockholm. Lunch ingår.

Deltagaravgift
13 200 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.

Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.

Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av kursen. Priset är 96 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!

Lärare

Frida Blom

Frida ansvarar för Westanders tjänster inom varumärkesstrategi. Tidigare har hon varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Johanna Look

Johanna ansvarar för Westanders grundtjänst tankeledarskap. Hon är en av våra mest erfarna konsulter och specialiserad på varumärkesstrategi.

Sagt om kursen

I kursutvärderingen hösten 2019 fick kursen rekommendationsbetyget 9,6 på en tiogradig skala.

Här är några kommentarer om kursen:

”Lärarna var superbra! Pedagogiska, varma, smarta, gav bra råd!”

”Stimulerande att få utbyta tankar med kunniga människor.”

”Det avdramatiserade förhållningssättet, där organisationens behov alltid var i fokus, tilltalar mig. ‘Gör bara det som är relevant för er.'”

”Bra modeller och diskussioner.”

”Väldigt konkreta verktyg och kunskap för att dra igång arbete med varumärkesplattform.”

Läs om våra tjänster inom varumärkesstrategi.