Stärk varumärket

Varumärkesstrategi är inte så krångligt som det kan låta. Kort sagt handlar det om att ta fram en varumärkesplattform, skapa engagemang för varumärkesarbetet internt och börja kommunicera varumärket externt.

Ett varumärke kan beskrivas som ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Allt fler företag låter kärnan i sin varumärkesstrategi vara hur företaget på ett eller annat sätt bidrar till samhällsnytta. Ett syfte utöver vinstmaximering skapar både ökad kundlojalitet och ökad motivation bland de anställda.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation, strategi eller företagsledning och vill ta fram en syftesdriven varumärkesstrategi. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker per telefon en vecka efter kurstillfället.

Ladda ner hela kursinbjudan som pdf.

Kursens innehåll

Introduktion

  • Vad är ett varumärke?
  • Vad utmärker ett starkt varumärke?
  • Vad är affärsnyttan med ett starkt varumärke?

Göra en varumärkesanalys

  • Hur tar jag reda på mer om målgruppen?
  • Hur definierar jag konkurrensen?
  • Hur avgör jag önskad varumärkesförflyttning?

Ta fram en varumärkesplattform

  • Vad ingår i varumärkesplattformen?
  • Hur tar jag fram varumärkesplattformen?
  • Vem bestämmer över innehållet?

Väcka engagemang för varumärket

  • Hur blir medarbetarna varumärkesambassadörer?
  • Hur gör jag varumärkesplattformen till ett styrdokument?
  • Hur bygger vi bäst varumärket externt?

Utvärdera varumärkesstrategin

  • Hur kan vi mäta varumärkesstyrkan?
  • Var kan vi få hjälp med varumärkesmätningar?
  • Hur utvärderar vi affärsnyttan av varumärkesarbetet?

Fakta

Kursdatum
Torsdag den 7 november 2019 kl 9.00–16.00. Lunch ingår.

Kursen ges också den 23 april 2020.

Plats
Kursen hålls i Westanders lokaler på Stadsgården 10, vid Slussen i Stockholm.

Deltagaravgift
13 200 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.

Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.

 

Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av kursen. Priset är 84 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!

Lärare

Frida Blom

Frida ansvarar för Westanders tjänster inom varumärkesstrategi. Tidigare har hon varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Johanna Look

Johanna ansvarar för Westanders grundtjänst Pr-partner. Hon är en av våra mest erfarna konsulter och specialiserad på varumärkesstrategi.

Sagt om kursen

I kursutvärderingen våren 2018 fick kursen rekommendationsbetyget 9,5 på en tiogradig skala.

Här är några kommentarer om kursen:

”Lärarna var superbra! Pedagogiska, varma, smarta, gav bra råd!”

”Stimulerande att få utbyta tankar med kunniga människor.”

”Det avdramatiserade förhållningssättet, där organisationens behov alltid var i fokus, tilltalar mig. ‘Gör bara det som är relevant för er.'”

”Bra modeller och diskussioner.”

 

Läs om våra tjänster inom varumärkesstrategi.