10 tips om opinionsbildning i sociala medier
Sociala medier är populära kanaler för politiker, journalister och den breda allmänheten. Därför är de särskilt effektiva för att påverka människors åsikter i viktiga samhällsfrågor.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig digital strateg och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Driv en kampanj
Kraftsamla under en begränsad tid för att få människor att engagera sig. #Klimatstrejk är ett exempel på en återkommande kampanj som mobiliserar tusentals och påverkar politiska beslut.
2. Väck känslor
Posta innehåll som väcker känslor och skapar engagemang hos målgruppen. Känsloladdat innehåll är motorn i sociala medier och emotionella argument är ett effektivt sätt att nå genom bruset.
3. Anpassa till målgruppen
Justera språk, tonalitet och innehåll utifrån vilka ni vill påverka. Det som engagerar unga vuxna skiljer sig ofta från vad som väcker intresse hos beslutsfattare eller journalister.
4. Skapa igenkänning
Koppla er fråga till något i målgruppernas sociala eller geografiska närhet. Genom att använda närhetsprincipen gör ni det lättare för människor att känna att er fråga är viktig.
5. Skapa en hashtag
Hitta ett samlingsnamn för er fråga i form av en hashtag och använd den i allt opinionsbildande innehåll. En bra hashtag är lätt att komma ihåg och sammanfattar kärnan i ert budskap.
6. Uppmana till handling
Gör det lätt att omsätta engagemang i handling genom tydliga uppmaningar. Använd bara en uppmaning per inlägg, till exempel ”Skriv under namninsamlingen” eller ”Dela filmen”.
7. Variera innehållet
Utgå från ett enkelt och tydligt huvudbudskap, men säg det på olika sätt för att hålla intresset vid liv. Testa olika format – som video, grafik eller citat – och lyft fram nya exempel och vinklar.
8. Lyft fram berättelser
Berätta om verkliga personer och händelser som tydligt visar varför frågan är viktig. En stark berättelse – om någon som drabbats eller gjort skillnad – berör mer än statistik och fakta.
9. Använd symboler
Skapa en symbol som är talande för det ni vill förändra. Exempelvis har ståltrådsgalgen blivit en internationell symbol för den politiska kampen mot restriktiva abortlagar.
10. Påminn om målet
Fokusera på lösningar och påminn följarna om vad ni vill åstadkomma. Det ger era följare hopp och argument, samtidigt som det visualiserar målbilden och skapar uthållighet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.