10 tips om opinionsbildning i sociala medier
Sociala medier används flitigt av såväl politiker som journalister, liksom av den breda allmänheten. Det gör kanalerna särskilt effektiva för att bilda opinion, det vill säga att påverka människors värderingar eller beteenden kopplat till en samhällsfråga.
Läs mer om vår heldagskurs Digital strategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Driv en kampanj
Kraftsamla under en tidsbegränsad period för att få människor att engagera sig i er fråga. #sthlmsjukvardsupprop är ett exempel på ett initiativ med stor påverkan på samhällsdebatten.
2. Väck känslor
Posta innehåll som väcker känslor och engagemang hos målgruppen. Känsloladdat innehåll är motorn i sociala medier och emotionella argument är ett effektivt sätt att nå genom bruset.
3. Skapa igenkänning
Koppla er fråga till något i målgruppernas sociala eller geografiska närhet. Genom att använda närhetsprincipen gör ni det lättare för människor att känna att er fråga är viktig.
4. Välj hashtag
Hitta ett samlingsnamn för er fråga och använd den i allt opinionsbildande innehåll. En bra hashtag är lätt att komma ihåg och sammanfattar kärnan i det budskap ni vill nå ut med.
5. Uppmana till handling
Gör det lätt att omsätta engagemang i handling genom tydliga uppmaningar. Använd bara en uppmaning per inlägg, till exempel ”Skriv under namninsamlingen” eller ”Dela filmen”.
6. Variera innehållet
Utgå från ett enkelt och tydligt huvudbudskap, men variera sättet som ni uttrycker det på. Genom olika format, exempel och delbudskap undviker ni att era följare tröttnar.
7. Använd berättelser
Berätta om konkreta exempel från verkligheten som visar på problem eller lösningar. Vi relaterar lättare till personer och självupplevda berättelser än till siffror och diagram.
8. Påminn om målet
Fokusera på lösningar och påminn följarna om vad ni vill åstadkomma. Det ger era följare hopp och argument, samtidigt som det visualiserar målbilden och skapar uthållighet.
9. Använd symboler
Skapa en symbol som är talande för det ni vill förändra. Exempelvis har ståltrådsgalgen blivit en internationell symbol för den politiska kampen mot restriktiva abortlagar.
10. Var uthållig
Håll engagemanget och frågan vid liv genom att regelbundet återuppta kampanjen. Det tar tid och uthållighet att förändra människors uppfattning i en viss fråga.
Pr-handboken
Många aktörer vill påverka samhällsdebatten, men långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå. Med Pr-handboken vill vi bidra till att göra pr-verktygen tillgängliga för fler.Ledarskapshandboken
180 praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. I den här handboken hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.