10 tips om poddar
Poddlyssnandet fortsätter att växa i alla åldersgrupper. Över hälften av alla svenskar i åldern 18–79 år lyssnar nu på podd regelbundet. Att göra en podd kan vara ett effektivt sätt att stärka relationen med er målgrupp.
Läs mer om vår heldagskurs Digital strategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Ta fram programidén
Skriv ner den övergripande tanken kring vad podden ska handla om. Utgå från dels ert eget syfte, dels målgruppens intressen, behov och drivkrafter.
2. Gör en omvärldsanalys
Undersök vilka andra poddar som tar upp samma ämne. Använd kartläggningen för att både inspireras av de bästa och försöka hitta en egen vinkel.
3. Välj namn med omsorg
Lägg tid och kraft på att hitta ett unikt namn som är lätt att komma ihåg. Ta fram flera olika namnförslag och testa de olika alternativen på er målgrupp.
4. Ta fram formatet
Skapa en struktur för hur avsnitten ska vara uppbyggda. Ett enhetligt format underlättar produktionen, skapar igenkänning och är ett löfte till lyssnarna om vad de kan förvänta sig.
5. Bestäm frekvens
Besluta hur ofta ni ska släppa nya avsnitt av podden. Låt frekvensen bestämmas av er kapacitet att kontinuerligt hålla en hög kvalitet på innehållet.
6. Planera produktionen
Ta fram en långsiktig plan för hur och när podden ska spelas in. Bestäm tema för de olika avsnitten och undvik frestelsen att avvika från programidén.
7. Testa på en fokusgrupp
Producera ett första avsnitt och testa kvaliteten genom samtal i en fokusgrupp. Ta till vara återkopplingen och var beredda att både ompröva programidén och förändra formatet.
8. Ta fram en spridningsstrategi
Bestäm var och hur avsnitten ska publiceras för att nå er målgrupp. Utgå från var målgruppen finns och sätt både kvantitativa och kvalitativa mål för spridning och genomslag.
9. Satsa på tekniken
Investera i en tillräckligt bra utrustning för att ni ska känna er trygga under inspelning och klippning. Det ska vara lätt att lyssna på er podd och tekniken är en mindre investering än tiden ni lägger ner.
10. Utvärdera löpande
Be lyssnarna om återkoppling och följ upp målen för spridning och genomslag. Använd insikterna till att kontinuerligt utveckla innehållet inom ramen för programidén.
Pr-handboken
Många aktörer vill påverka samhällsdebatten, men långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå. Med Pr-handboken vill vi bidra till att göra pr-verktygen tillgängliga för fler.Ledarskapshandboken
180 praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. I den här handboken hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.