10 tips om riksdagsseminarier
Med ett riksdagsseminarium kan ni bygga relationer med utvalda riksdagsledamöter. Dessutom är ett seminarium en chans till fördjupad dialog.
Läs mer om vår heldagskurs Lobbying och hör gärna av dig till Wanja Kaufmann om du vill ha fler tips.
1. Lista riksdagsledamöter
Gör en lista över ledamöter från olika partier som kan vilja lyfta er fråga. Utgå från vilka som redan har arbetat med frågan genom att söka på riksdagens hemsida och på stora nyhetssajter.
2. Hitta en arrangör
Föreslå en eller flera riksdagsledamöter att vara arrangörer och lyft fram hur det kan hjälpa ledamöterna att profilera sig. Ta hjälp av dem för att formulera en intressant frågeställning för era målgrupper.
3. Planera tillsammans
Diskutera seminariets inriktning, upplägg och medverkande med ledamöterna. Koppla gärna tidpunkten för genomförandet till en aktuell händelse och ta hänsyn till riksdagens kalendarium.
4. Säkerställ bredd
Se till att flera olika synsätt är representerade i panelen, med representanter från regering och opposition. Komplettera gärna med både experter och opinionsbildare.
5. Tänk igenom er roll
Delta vid seminariet, exempelvis som moderator, inledningstalare eller paneldeltagare. Utgå från hur ni kan bäst kan bidra till att lyfta fram era förslag i diskussionen.
6. Avlasta arrangören
Minimera arbetsbördan för riksdagsledamöterna genom att själva ta hand om och underlätta alla förberedelser. Ledamöterna behöver bara ha kontakt med riksdagsförvaltningen kring lokal, fika och säkerhet.
7. Följ upp seminariet
Ta fram en sammanfattning av seminariet som riksdagsledamöterna kan skicka till intressenter. På så sätt får ni med era viktigaste budskap även i uppföljningen av seminariet.
8. Vässa budskapet
Förbered hisspitchen inför korta mingelmöten med beslutsfattare. Då är det viktigt att på under en halv minut kunna göra en tydlig och minnesvärd presentation av ert viktigaste budskap.
9. Använd sociala medier
Sprid bilder, citat och filmer från seminariet i era egna sociala kanaler. Då sprids budskapet längre än till bara deltagarna på plats och ni får dessutom en dokumentation av seminariet.
10. Nätverka systematiskt
Gå igenom deltagarlistan för att prioritera vilka ni bör prata med vid seminariet. Bygg goda relationer och följ upp kontakterna längre fram genom att boka in uppföljande möten.
Ledarskapshandboken
180 praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. I den här handboken hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 220 av Westander Digitals bästa praktiska tips om strategi och kanaler.