Bli tankeledare

Ett tankeledarskap handlar om att driva branschens eller samhällets utveckling framåt inom ett specifikt område. Ni blir den naturligt efterfrågade experten och stärker företagets varumärke.

För att lyckas krävs ett helhjärtat engagemang från företagsledningen, mod att delta med nya tankar i samhällsdebatten och en tydlig koppling mellan tankeledarskapet och företagets kärnverksamhet. Ni behöver ha ett långsiktigt förhållningssätt som präglas av driv, fokus och uthållighet.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som är kommunikationschef, marknadschef, hållbarhetschef eller vd samt till dig som på annat sätt arbetar med kommunikation eller strategi. Kursen passar utmärkt att gå två kollegor tillsammans eller på egen hand. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker digitalt en vecka efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Introduktion
  • Vad är ett tankeledarskap?
  • Hur bidrar tankeledarskapet till affärsnytta?
  • Vilka exempel finns på företag som är tankeledare?
Vägen mot tankeledarskap
  • Hur kan vägen till tankeledarskap se ut?
  • Vilka är framgångsfaktorerna?
  • Vad kan vi konkret göra?
Strategiska vägval
  • Vad är vårt syfte med att bygga ett tankeledarskap?
  • Hur väljer vi fråga för tankeledarskapet?
  • Hur kan vi utvärdera målbilden?
Intern involvering
  • Vilken roll bör företagsledningen ha?
  • Hur bygger vi engagemang i organisationen?
  • Hur säkerställer vi utveckling av tankeledarskapets innehåll?
Från strategi till handling
  • Varför händer inget då?
  • Hur skapar vi fokus på proaktivitet?
  • Hur tar vi vara på omvärldshändelser?