10 tips om att visa engagemang

Många ledare och talespersoner kan bli bättre på att visa sitt engagemang i text och tal. Inte minst när ni vill etablera tankeledarskap inom ett område är det viktigt att målgrupperna ges möjlighet att bygga en relation med en engagerad person av kött och blod.

Läs om våra tjänster inom medieträning och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.

1

Våga prioritera

Välj ut ett enda budskap att fokusera på, snarare än att presentera ett helt smörgåsbord. Den som försöker få för mycket sagt blir lätt otydlig.

2

Utgå från dig själv

Fundera över vad ämnet betyder för dig personligen och dela med dig av dina egna känslor och berättelser. Vad brinner du för och varför?

3

Stick ut hakan

Gör tydliga ställningstaganden i samhällsdebatten. Det är ofta bättre att budskapet väcker känslor och skrämmer bort vissa än att det inte berör någon alls.

4

Börja med huvudbudskapet

Inled texter och inlägg med ett tydligt budskap om vad som borde hända nu och vem som bör göra vad. Placera bakgrunden sist i stället för först.

5

Berätta om ditt engagemang

Uttryck tidigt att detta verkligen känns angeläget för dig personligen. Det hjälper dig själv att komma på rätt spår och väcker andras intresse.

6

Argumentera för din sak

Se till att besvara frågan ”Varför är det här så viktigt?”. Förklara tydligt vilka stora samhällsvärden som står på spel och beskriv farorna med alternativen.

7

Uttryck dig i jag-form

Använd gärna ”jag” i stället för ”vi” eller ert företagsnamn när du skriver debattartiklar eller uttalar dig i intervjuer. Det utstrålar energi och ger en mer personlig känsla.

8

Värm upp

Träna praktiskt inför framträdanden och be en kollega att återkoppla kring ditt engagemang. Gör övningar som värmer upp din röst och höjer ditt humör.

9

Se mottagaren i ögonen

Ta ögonkontakt så ofta som möjligt med publiken eller journalisten när du pratar. Se det som din uppgift att få mottagaren att förstå hur viktigt ditt budskap är.

10

Var uthållig

Ta varje chans att använda dina budskap och håll fast vid dem, även när du tycker att det börjar bli tjatigt. Lyft konsekvent fram budskapen i alla sammanhang.