Aftonbladets pr-granskning en larmsignal

Resume.se den 7 april 2015

Den usla mediebilden av pr-branschen har bidragit till att den offentliga sektorn står för en försvinnande liten andel av branschens samlade intäkter, skriver Frida Blom och Patrik Westander på pr-byrån Westander.

Aftonbladet har under påskhelgen granskat myndigheters och kommuners inköp av pr-tjänster. Tidningen har vänt sig till alla myndigheter och kommuner och begärt att få ut samtliga fakturor från de 24 största pr-byråerna sedan sommaren 2013. Slutsatsen sammanfattas i rubrikform över ett helt uppslag i söndagstidningen: ”Betalar 5 miljoner för pr – i månaden”.

Siffran är oproportionerligt liten. De redovisade fem miljoner kronorna motsvarar inte ens 10 procent av de 24 pr-byråernas samlade månadsintäkter. Förhoppningsvis uppgår myndigheters och kommuners samlade inköp av pr-tjänster till ett högre belopp än så. Detta sagt mot bakgrund av såväl den offentliga sektorns andel av samhällsekonomin som de kvalitetskrav vi som medborgare måste kunna ställa på myndigheters och kommuners kommunikation.

Kritisk mediegranskning är i grunden bra för alla parter. Det förekommer helt säkert slöseri med skattemedel när det gäller inköp av pr-tjänster, och hur våra gemensamma medel används är något som bör och ska granskas. Men det kanske allra intressantaste med Aftonbladets pr-granskning är att den visar på en närmast kompakt negativ uppfattning om pr som företeelse.

När Westander förra året ökade intäkterna med sju miljoner kronor svarade företagskunderna för nästan hela ökningen. Företag står numera för 54 procent av vår byråintäkt, intresseorganisationer för 31 procent och offentlig sektor för bara 15 procent.

Hittills har vi tänkt att den uteblivna efterfrågeökningen från offentlig sektor i första hand kan förklaras av prisdumpningen i offentliga upphandlingar. Westander deltar inte i offentliga upphandlingar med fokus på lågt pris. Vi har i stället valt att konkurrera med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare.

Kanske bör vi nu revidera denna förklaringsgrund. Om Aftonbladets beräkningar stämmer så underutnyttjar offentlig sektor pr-tjänster generellt. Den usla mediebilden av pr-branschen har sannolikt bidragit till att myndigheter och kommuner står för en försvinnande liten andel av branschens samlade intäkter.

Varför är detta allvarligt? Samhällsdebatten behöver fler perspektiv och inte minst fler deltagare från myndigheter, kommuner och landsting. De företag som anlitar pr-byråer gör i allmänhet detta för att ett pr-samarbete bidrar till att stärka deras externa kommunikation med struktur, driv och utifrånperspektiv. Pr-samarbetet stärker deras röster i samhällsdebatten. Varför ska just skattefinansierade verksamheter vara tystare?

På Westander uppfattar vi Aftonbladets pr-granskning som en larmsignal. Vår viktigaste slutsats är att vi själva måste bli mer aktiva i debatten om vår egen verksamhet. Vi måste bli bättre på att berätta hur vår verksamhet bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.

Frida Blom
Patrik Westander
Westander

Debattartiklar 2015

Visa fler