Aftonbladets wallraffande bra för pr-branschen

Dagensmedia.se den 8 juni 2015

När Aftonbladet uppträder under falsk identitet i sin granskning av lobbyismen är det bra både för pr-branschen och för demokratin, skriver Frida Blom och Patrik Westander på pr- och lobbyföretaget Westander.

Aftonbladet har i en lång rad artiklar under de senaste åren granskat lobbyismen. Förra veckan kunde branschmedia avslöja att tidningen, via ett fejkat brittiskt konsultföretag, kontaktat flera pr-byråer för att bland annat be om prisuppgifter på möten med svenska ministrar. För två år sedan genomförde tidningen ett motsvarande wallraffande i pr-branschen och använde då en fejkad kund som ville ändra en lag för företag som erbjuder asylboende.

På Westander välkomnar vi Aftonbladets lobbygranskning och tror att den i grunden är bra både för pr-branschen och för demokratin. Kritisk mediegranskning bidrar till att de pr-byråer som eventuellt brister i samhällsansvar får betala ett högt pris.

Många aktörer som utsätts för kritisk granskning svarar tyvärr med att angripa medierna. Vi ser upprepade exempel på makthavare som sluter leden, sticker huvudet i sanden och fokuserar på detaljfel i journalisternas rapportering.

Visst finns det en hel del problem även i den kritiskt granskande journalistiken, till exempel när enskilda journalister och redaktioner slarvar, drar förhastade slutsatser eller begår etiska övertramp i sitt arbete. Men det kan inte rimligen vara principiellt felaktigt av Aftonbladet att uppträda under falsk identitet i en granskning av lobbyismen.

Pr- och lobbybranschen är inte en konsultbransch bland andra. Vi har stort inflytande över samhällsdebatten och det är därför särskilt viktigt att vi granskas. Om vi vill förtjäna omgivningens förtroende måste vi också vara självkritiska. Det är i hög grad pr-branschens eget hemlighetsmakeri som uppmuntrar till okonventionella journalistiska arbetsmetoder.

Aftonbladets granskning av lobbyismen belyser inte minst pr-branschens misslyckande att delta i beskrivningen av sin egen verksamhet. Westander och andra etablerade pr-byråer som arbetar med lobbying har ett särskilt stort samhällsansvar. Vi måste bli bättre på att:

• avdramatisera pr-branschens arbetsmetoder
• motverka lobbying med dold uppdragsgivare
• berätta hur lobbyismen skapar samhällsnytta.

Anna-Karin Hedlund, ordförande för pr-branschföreningen Precis, har i branschmedia kallat Aftonbladets fejkade upphandling för ”ett journalistiskt lågvattenmärke”. Att på så vis flytta fokus från pr-branschens eget ansvar är att missa viktiga möjligheter till självrannsakan och utveckling.

Frida Blom
Patrik Westander
Pr- och lobbyföretaget Westander

Debattartiklar 2015

Visa fler