Äran tillfaller ärkebiskopen själv

SvD.se den 14 juli 2014

Pr-byrån Westanders utmärkelse Hetast i Almedalen har sedan 2007 delats ut av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv. Priset går till den aktör som lyckas bäst med att få ut sitt budskap under Almedalsveckan i Visby. Syftet med utmärkelsen är att inspirera fler att delta i samhällsdebatten.

Hetast i Almedalen 2014 delades ut till ärkebiskop Antje Jackelén. Juryn motiverade valet av biskop Antje med att hon står för öppenhet och mångfald, och att hon är en stark och samlande röst för alla människors lika värde. Många uppskattade årets utmärkelse, som också fick stor medial uppmärksamhet, men den har också fått flera kritiker – inte minst inom kyrkan.

”Kyrkans lobbyister tar över” är rubriken på ett debattinlägg av Sofia Lilly Jönsson (Brännpunkt 12/7). Redan i första meningen nämns Westanders pris Hetast i Almedalen. I debattinläggets andra mening redovisas Westanders rekordresultat och intäktsökning. Insinuant skriver debattören vidare: ”Något som kanske alla inte vet är att Svenska kyrkan dessutom är kund hos Westander.” Och för den läsare som ännu inte lyckats pussla ihop alla insinuationerna slår Sofia Lilly Jönsson slutligen fast följande: ”Alla som var i Almedalen vet att ärkebiskopen inte alls var hetast där, det var Gudrun Schyman och Fi som var det.”

Två bloggande präster har inte varit lika hymlande i sin kritik. Stockholmsprästen Patrik Pettersson skriver ett långt blogginlägg om ”det där påhittade och köpta priset”. Den välkända kristna debattören Dag Sandahl kallar Westanders utnämning av ärkebiskopen för ”en praktskandal”. Bakgrunden är alltså det samarbete med Svenska kyrkan vi skriver om på Westanders hemsida. Samarbetet omfattar strategiskt kommunikationsstöd, bland annat för en solidarisk och långsiktig klimatpolitik.

Det är bra att Westanders öppna redovisning av uppdragsgivare leder till att vi granskas, men kritiken mot årets Hetast i Almedalen bygger på två missförstånd. För det första: Westander har inte på något vis varit inblandat i Svenska kyrkans pr-arbete i Almedalen. För det andra: Vi har en extern jury för Westanders pris Hetast i Almedalen.

Vår nya ärkebiskops mediala framgångar kan vi tyvärr inte ta åt oss äran för. Jag ser personligen Antje Jackelén som en fantastiskt fin företrädare för Svenska kyrkan och Westander hade gärna bistått med en pr-plan. Men äran för framgångarna tillfaller ärkebiskopen själv och Svenska kyrkans egen kommunikationsavdelning.

Patrik Westander
vd för pr-byrån Westander

Debattartiklar 2014