Därför höjer Westander timpriset

Resumé den 20 januari 2011

Mot slutet av förra året informerade vi våra uppdragsgivare om att Westanders timpris höjs från 1 600 till 1 800 kronor, en prishöjning med 12,5 procent. Den underliggande strategin är glasklar: Westander ska inte konkurrera med lågt pris utan med hög kvalitet.

Resumé har under hela förra året haft fokus på kommunikationsbranschens bristfälliga affärsmannaskap. I samarbete med kreditupplysningsföretaget UC och byrådoktorn Håkan Bodman har Resumé genomfört ekonomiska granskningar av medlemsföretagen i Sveriges Kommunikationsbyråer. Och initiativet är välkommet – vår bransch behöver verkligen fokusera på byråintäkt och lönsamhet!

Alldeles för många kommunikationsbyråer säljer sina tjänster alldeles för billigt. Det är olyckligt ur flera perspektiv, inte bara ägarnas. En byrå med god ekonomi blir lättare en långsiktig samarbetspartner för uppdragsgivarna och en stabil arbetsgivare för de anställda. Prispressarbyrån hamnar tvärtom i en nedåtgående spiral av kortsiktigt agerande och fallande kvalitet.

Ett grundproblem i sammanhanget är att många byråer verkar uppfatta företagets ekonomiska relationer till uppdragsgivare och anställda som statiska relationer, där den enes vinst är den andres förlust. Det tror vi inte att man kan göra i ett långsiktigt framgångsrikt kunskapsföretag.

På Westander ägnar vi oss inte åt ”kamp om kakan” i ett upplevt nollsummespel. Därför hjälper vi uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens och samarbetar gärna med reklambyråer för uppdragsgivarnas bästa. Därför vinstdelar vi sedan länge med våra anställda och därför höjer vi nu också timpriset för att skapa utrymme för lönehöjningar.

Målet är att med hög kvalitet möta uppdragsgivarnas efterfrågan på kvalificerade tjänster. För att nå det målet måste vi, liksom alla byråer, rekrytera kompetenta och engagerade konsulter. Men hur rekryterar man de bästa? Och hur behåller man personalen? De här fem faktorerna tror vi kännetecknar en långsiktigt högkvalitativ byrå:

1. Högt timpris. Sätt ett högt och transparent timpris. Många byråer devalverar de anställdas kompetens genom hårt pressade timpriser i upphandlingar. På Westander högaktar vi tvärtom kompetensen, mäter den i kvartar av en timme och är inte rädda för att ta betalt. Men våra konsulter är rädda om tiden, eftersom den kostar pengar för våra uppdragsgivare.

2. Ekonomisk stabilitet. Bygg en solid ekonomisk grund. Också många framgångsrika byråer med hög byråintäkt per anställd låter bli att prioritera de ekonomiska nyckeltalen. Men det är påfrestande att jobba på en byrå med dålig likviditet. Och företagets soliditet, betalningsförmågan på längre sikt, är en viktig faktor för många jobbsökare.

3. Rimliga löneskillnader. Se lönen som en hygienfaktor och undvik både extremt låga och höga löner. På många byråer förekommer ”obetald praktik” sida vid sida med fantasilöner till enstaka nyckelpersoner. Ändå vet vi att löneskillnader som upplevs som orättvisa leder till vantrivsel. Och att lön normalt är en svag motivationsfaktor jämfört med arbetsinnehåll.

4. Kollektiv bonus. Inför ett tydligt kollektivt bonussystem kopplat till resultatet. På många byråer förekommer individuella bonussystem som upplevs som otydliga och orättvisa. Vi menar att ett rakt och tydligt bonussystem – lika för alla – uppmuntrar till samarbete, skapar lönsamhetsfokus och minskar risken för strömhopp.

5. Balans i livet. Var ett föredöme som chef och jobba inte extra på kvällar och helger. På många byråer är övertidsarbete inte ett undantag utan normen – och den av många uppskattade signalen om att man lever för jobbet. Själva tror vi att konsekvensen är ökad risk för utbrändhet, framför allt för småbarnsföräldrar. Och minskad kvalitet i arbetet.

Uthållighet är tyvärr inte kommunikationsbranschens bästa gren. Fler byråer borde välja bort den kortsiktiga prispressen och börja konkurrera långsiktigt med hög kvalitet.

Henrik Westander
Patrik Westander
Pr-byrån Westander

Debattartiklar 2011