Därför lägger vi en halv miljon på Almedalen

Dagens Media den 16 juni 2010

Årets Almedalsvecka är den största hittills. När kalendariet stängde i måndags var över 1 200 evenemang registrerade. Höstens val bidrar med all säkerhet till det ökade trycket. Fler vill ta chansen att påverka politiker, positionera sig mot konkurrenter och hitta nya samarbetspartner.

Från början erbjöd Almedalsveckan en scen där de politiska partierna kunde göra utspel under en period på året när det inte händer särskilt mycket annat. Tidigare dominerades Almedalen av partiledarnas tal och partiernas seminarier. Numera arrangeras allt fler aktiviteter av branschorganisationer, intresseorganisationer och pr-byråer. En del tycker att det är positivt att allt fler aktörer söker sig till Almedalen. Andra, liksom våra branschkollegor Tobias Smedberg och Lars Jonsson på Agenda PR, menar att Almedalen ”har urartat till ett kommersiellt jippo”.

Pr-byrån Westander finns på plats i Almedalen för sjätte året i rad och satsar i år mer än någonsin. Alla medarbetare som vill får åka och i år är nästan hela byrån, 19 konsulter, på plats i Visby under veckan. Uppskattningsvis kostar vår närvaro i Almedalen en halv miljon kronor. Hur kan vi tycka att det är värt det?

Jippo eller inte, för Westander finns det sex viktiga skäl att delta i Almedalsveckan:

Vi aktiverar. Westander vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Att skapa publicitet och bedriva lobbyingarbete är inte är så svårt som många tror. Därför håller Westanders pr-akut öppet för femte året i rad och erbjuder företag och organisationer ett kostnadsfritt möte med Westanders konsulter. Sammanlagt har vi hittills hållit ett hundratal pr-akutmöten. Vi delar också ut Westanders pr-handbok gratis till alla som vill ha. Vi ska i år dela ut minst två tusen pr-handböcker under Almedalsveckan.

Vi rekryterar. Vi söker kontinuerligt nya kollegor och hoppas kunna rekrytera ytterligare tre-fyra personer under andra halvåret. Oberoende av valutgången kommer många som i dag arbetar inom politiken att söka nytt jobb efter riksdagsvalet. Många av dem finns i Almedalen och därför är det viktigt för Westander att också vara där.

Vi utvecklas. Kontakter som tas i Almedalen kan på sikt leda till nya samarbeten, men för oss är det inte den huvudsakliga anledningen till att vi finns i Almedalen. Att träffa människor som ger oss nya insikter och gör att vi utvecklas som konsulter är långt viktigare. Det är värdefullt både för oss själva och för våra uppdragsgivare.

Vi syns. Almedalsveckan är ett utmärkt tillfälle att visa vad vi kan bäst: att skapa publicitet och att påverka politiska beslut. Därför arrangerar vi en framtidsspaning som belyser ett högaktuellt ämne inför valet och ett mingel. Vårt mingel är ett bra tillfälle för våra uppdragsgivare, opinionsbildare, politiker, företagsledare och representanter för organisationer att träffas och bygga nätverk. Liksom under de tre senaste åren kommer Westander att dela ut priset Hetast i Almedalen.

Vi arbetar. Allt fler av våra uppdragsgivare inser att de har mycket att vinna på att finnas i Almedalen. En del av dem har egna arrangemang, medan andra finns på plats för att inhämta kunskap, inspireras och knyta nya kontakter. Genom att ha många konsulter på plats kan vi hjälpa dem i detta arbete.

Vi har roligt. Almedalsveckan är julafton för den som är passionerat intresserad av politik och kommunikation. För många på Westander är Almedalsveckan därför årets höjdpunkt. Eftersom i princip hela företaget finns på plats passar vi självklart på att ha trevligt tillsammans. Om några veckor invigs årets Almedalsvecka. Hoppas att vi ses där.

Johanna Look och Mikael Persson, ansvariga för Westanders Almedalssatsning

Debattartiklar 2010