Fem skäl att pr-branschen går som tåget

Resume.se den 25 juli 2018

Hela byråbranschen kan inspireras av pr-branschens erfarenheter. Det menar Johanna Look och Patrik Westander, byråchef respektive vd på Westander, som listar fem skäl att pr-branschen nu går som tåget igen.

Boksluten för 2017 redovisas nu i branschmedia och många pr-byråer växer snabbt. Det är tydligt att något har hänt. Redan under 2015–2016 visade pr-branschföreningen Precis cirka 30 medlemsföretag i genomsnitt 10 procent årlig tillväxt. Detta efter en usel sexårsperiod 2009–2014 med bara 2 procent årlig tillväxt.

Varför gick det länge så dåligt för pr-branschen efter den djupa lågkonjunkturen 2008–2009? Sannolikt beror det på att alltför många byråer tänkte alltför kortsiktigt. De förstärkte den negativa konjunktureffekten och skapade en självförvållad prispress som drabbade hela branschen. I vissa fall handlade det om en vettlös kombination av omfattande gratisjobb i pitcher och prisdumpning i offentliga upphandlingar. Under sex år var vi en bransch som devalverade våra anställdas kompetens.

Varför lättade då prispressen så att pr-branschen kunde återuppta en tillväxt med tvåsiffriga procenttal? Vi ser fem skäl till att pr-branschen nu går som tåget igen.

1. Pr-branschens konsolidering
Nyheterna om byråuppköp och samgåenden har kommit tätt i pr-branschen de senaste åren. Hallvarsson & Halvarsson har köpt Springtime, Jung Relations och Intellecta Corporate. Gullers har köpt Hero Kommunikation och Nordisk Kommunikation. Rud Pedersen har köpt Welcome och Diplomat har köpt Strateg. Detta är bra nyheter för de anställda, för kunderna och för hela branschen. Större byråer är mer långsiktiga och mindre villiga att gratisjobba i pitcher och prisdumpa i offentliga upphandlingar.

2. Företagens samhällsengagemang
Allt fler företag vill delta i samhällsdebatten och den möjliga affärsnyttan är stor. Ett företag som deltar i debatten bygger sitt varumärke, stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir en mer attraktiv arbetsgivare. Konsumenterna har också ökade förväntningar på företagen som samhällsaktörer. Hela 70 procent av svenskarna vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, enligt en Sifoundersökning beställd av oss på Westander.

3. Konsumenternas reklamtrötthet
Samtidigt är bara 18 procent av svenskarna positiva till reklam, enligt en Novusundersökning beställd av Sveriges Annonsörer. Pr handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. En reklambyrå som vill genomföra en framgångsrik syftesdriven kampanj måste tidigt fundera igenom hur pr-aktiviteter kan användas för att förankra och förstärka kampanjen.

4. Kommunikationens digitalisering
Enligt analysföretaget Regi ligger digital kompetens högst på kundernas önskelista över vad som är viktigast för landets kommunikationsbyråer att bli bättre på. Helt klart är att pr-branschen har vunnit på att det tillkommit fler kanaler för företagen att kommunicera med sina målgrupper. De digitala kanalerna skapar förutsättningar för ökat engagemang, men de ställer också högre krav på tempo, målgruppsanpassning och ansvarstagande. Med den ökade betydelsen av sociala medier blir priset allt högre för företag som brister i samhällsansvar. Allt detta gynnar den pr-byrå som är van vid att agera snabbt och proaktivt i kommunikationen.

5. Den starka konjunkturen
Pr-branschens snabba tillväxt handlar förstås inte bara om de fyra strukturella trenderna ovan, utan också om den urstarka konjunkturen. Sex år av positiv konjunkturutveckling har skapat mycket goda förutsättningar för pr-branschen att bryta sitt självskadebeteende och i högre grad tänka långsiktigt.

Stora delar av kommunikationsbranschen säljer fortfarande sina tjänster alldeles för billigt. Det är olyckligt ur flera perspektiv. Byråer med god ekonomi blir lättare en långsiktig samarbetspartner för uppdragsgivarna och en stabil arbetsgivare för de anställda. En prispressarbyrå hamnar tvärtom lätt i en nedåtgående spiral av kortsiktigt agerande och fallande kvalitet.

Hela byråbranschen kan nu inspireras av pr-branschens erfarenheter. Genom att välja bort den kortsiktiga prispressen kan fler byråer börja konkurrera långsiktigt med hög kvalitet.

Johanna Look, byråchef
Patrik Westander, vd
Westander

Debattartiklar 2018

Visa fler