”Fler borde haka på pr-tåget!”

Resume.se den 23 november 2018

Bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. Det skriver Patrik Westander, som välkomnar Björn Mellstrands utspel om en pr-bransch som borde ”återta ägandet av pr”.

Så befriande med en framträdande branschkollega som vill att pr-branschen ”återtar ägandet av pr och inte låter andra sätta bilden av vad vi gör”. JMWGolins grundare Björn Mellstrand tar upp en viktig diskussion när han menar att delar av pr-branschen har ”drabbats av dåligt självförtroende och en identitetskris”.

De byråer det gäller har nu alla möjligheter att i stället haka på det framgångsrika pr-tåget och samtidigt bidra till en positiv samhällsutveckling. Pr-branschföreningen Precis förra ordförande Anna-Karin Hedlund brukade säga att ”vi måste bli bättre på att göra pr för vår egen bransch”.

På Westander har vi konsekvent valt att kalla oss för pr-byrå, trots det dokumenterat låga förtroendet för oss pr-konsulter. Pr handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Vi vill fylla pr-begreppet med ett positivt innehåll och lyfta fram samhällsengagemanget. Bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.

Hela 70 procent av svenskarna vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, enligt en Sifoundersökning beställd av oss på Westander. Allt fler företag vill engagera sig i debatten och den möjliga affärsnyttan är stor. Ett företag som deltar i samhällsdebatten bygger sitt varumärke, stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir en mer attraktiv arbetsgivare.

Samtidigt är bara 17 procent av svenskarna positiva till reklam, enligt en Novusundersökning beställd av Sveriges Annonsörer. En reklambyrå som vill genomföra en framgångsrik syftesdriven kampanj måste tidigt fundera igenom hur pr-aktiviteter kan användas för att förankra och förstärka kampanjen.

Pr-branschen har dessutom vunnit på att det tillkommit fler kanaler för företagen att kommunicera med sina målgrupper. De digitala kanalerna skapar förutsättningar för ökat engagemang, men de ställer också högre krav på tempo, målgruppsanpassning och ansvarstagande. Med den ökade betydelsen av sociala medier blir priset allt högre för företag som brister i samhällsansvar. Allt detta gynnar den pr-byrå som är van vid att agera snabbt och proaktivt i kommunikationen.

Redan under 2015–2016 visade pr-branschföreningen Precis cirka 30 medlemsföretag i genomsnitt 10 procent årlig tillväxt. Boksluten för 2017 har nu redovisats i branschmedia och många pr-byråer växer snabbt. Det är glädjande för fler än landets pr-konsulter, eftersom en växande svensk pr-bransch kan bidra till att fler företag deltar i samhällsdebatten.

Ett företag som deltar i samhällsdebatten bidrar inte bara med sin expertis till att sprida information, ge fler perspektiv och skapa bättre politiska beslutsunderlag. Företag består av människor, som när de deltar i debatten inte kan undgå att bli engagerade. Samhällsengagerade människor tänker långsiktigt, får ökad kunskap och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem – som klimatförändringen och integrationen.

Pr-byrån Westander vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor.

Patrik Westander, vd för Westander

Debattartiklar 2018