Johanna Look: Ge och ta i framtidens kundrelationer

Veckans Brief den 27 maj 2010

Häromdagen presenterade Resumé vinnarna i tävlingen Kundens Bästa Byrå, en utnämning som baseras på en enkätundersökning bland byråernas uppdragsgivare. Vi på pr-byrån Westander lyckades knipa förstaplatsen i pr-kategorin och någon undrar kanske varför.

Det finns säkert lika många anledningar till vad som gör en kund nöjd som det finns kunder. Men för egen del tror jag att det finns några anledningar som kommer att vara viktigare än andra i framtidens samarbeten mellan uppdragsgivare och pr-byråer.

Här är mina egna fem tips för nöjda kunder. Jag hoppas de kan inspirera till debatt.

Utvecklas med uppdragsgivaren. Min roll som konsult är inte att ha alla svar och ge tvärsäkra råd, utan att tillsammans med uppdragsgivaren utveckla pr-arbetet genom att våga testa nya grepp och löpande utvärdera. Det signalerar lyhördhet och kreativitet. Det gör också att jag blir mindre av en leverantör till uppdragsgivaren, och mer av en sporrande samarbetspartner.

Respektera din arbetsinsats. Jag livnär mig på att sälja min kompetens, mäter den i kvartar av en timme och är inte alls rädd för att ta betalt. Men jag är rädd om tiden, eftersom den kostar pengar för min uppdragsgivare. Därför uppmuntrar jag uppdragsgivaren att själv göra delar av pr-arbetet och visar gärna hur.

Våga släppa kontrollen. En nöjd kund stannar, och behöver inte bindas genom krångliga avtal. Den dag en uppdragsgivare av något skäl vill avbryta uppdraget tar jag bara betalt för de timmar jag arbetat. Det skapar trygghet hos uppdragsgivaren och bidrar till ömsesidigt förtroende.

Gilla byråsamarbeten. Samarbeten mellan pr- och reklambyråer är något som jag vill se mer av. När uppdragsgivarens olika byråer möts kan fantastiska saker hända: färre revir, fler idéer och bättre resultat för uppdragsgivaren. Och en stor dos inspiration till mig.

Engagera dig. Jag tar bara uppdrag som jag själv sympatiserar med. Tillsammans med ovanstående gör det mig genuint engagerad i samarbetet. Om jag har det roligt på jobbet och känner mig inspirerad, blir resultatet för uppdragsgivaren naturligtvis ännu bättre.

Johanna Look, född 1980, är projektledare på pr-byrån Westander och har arbetat på byrån sedan 2007. Under den tiden har hon varit med och vunnit fem kundundersökningar och tycker det är lika roligt varje gång. Johanna arbetar bland annat med Collectum, Hjärt-Lungfonden och Kronans Droghandel.

Debattartiklar 2010

Visa fler