Nej till SD ökar byråns tillväxt

Resume.se den 31 oktober 2016

Pr-byråer som tar avstånd från Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och som försvarar den grundläggande principen om alla människors lika värde har förutsättningar att växa snabbare. Det skriver Westanders vd Patrik Westander.

Syftesdrivna företag är mer framgångsrika. Detta var huvudbudskapet i boken Built to last, ledarskapsgurun Jim Collins genombrott och en internationell bästsäljare på mitten av 1990-talet.

Jag tänker på Jim Collins inspirerande budskap när jag läser att debattören Rebecca Weidmo Uvell är kritisk till att Westander startar en enhet för lobbying. Hon skriver indignerat på Twitter: ”Undrar hur man ens kan kalla det lobbying när de vägrar att ha kontakt med tredje största partiet?”

Vad syftar kritiken på? Westander rekommenderar uppdragsgivarna att inte ta direktkontakter med Sverigedemokraterna i syfte att påverka politiska beslut. Det riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot uppdragsgivarens egen trovärdighet. Detta har andra Westanderkollegor argumenterat mer ingående för, bland annat i Resumé: Säg nej till SD.

Ska en pr-byrå göra partipolitiska ställningstaganden? SD är inte ett riksdagsparti bland andra och Westanders förhållningssätt är inte en fråga om partipolitik. Det handlar om att ta avstånd från främlingsfientlighet och försvara den grundläggande principen om alla människors lika värde.

Har vi fått betala ett högt pris för Westanders ställningstagande? Nej, inte alls, vi tror tvärtom att vårt tydliga förhållningssätt till SD har gynnat oss ekonomiskt. Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 35 miljoner 2015.

Förra året granskade Dagens industri i en uppmärksammad artikelserie pr-byrån Kreabs lobbying mot Sverigedemokraterna och dåvarande Sverigechefen Markus Uvells täta kontakter med Sverigedemokraten Linus Bylund. Pr-byrån JKL försvarade i Resumé sina lobbyingkontakter med SD: Vi pratar också med Sverigedemokraterna.

Samtidigt tog flera andra pr-byråer tydligt avstånd från SD-lobbying, däribland Rud Pedersen, Hegeli Public Affairs och Narva Communications. Den byråledare som vill ha goda företagsekonomiska argument för att ta avstånd från lobbyingkontakter med SD kan studera hur snabbt de här branschkollegorna har vuxit de senaste åren.

Tjugo år efter Built to last pratar svenska reklam- och pr-byråer i dag en hel del om syftesdriven marknadsföring, som bygger på företagets mission och vilja att stå för något utöver vinstmaximering. Syftesdrivna varumärken sägs leda till ökad kundlojalitet, ökad motivation bland de anställda – och ökad tillväxt.

Det inspirerande budskapet till alla byråledare är att detta verkar gälla även byråernas egna varumärken. Pr-byråer som tar avstånd från Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och som försvarar den grundläggande principen om alla människors lika värde har förutsättningar att växa snabbare.

Patrik Westander, vd Westander

Debattartiklar 2016