Rätt av polisen anlita Prime

Dagensmedia.se den 25 januari 2016

Det är rätt av polisen att anlita en pr-byrå för att stärka sin externa kommunikation med struktur, driv och utifrånperspektiv, skriver Birger Lycken och Patrik Westander på pr-byrån Westander.

Polisen har tecknat ett ramavtal med pr-byrån Prime som sträcker sig över tre år och är värt 25 miljoner kronor. Häromdagen fick pr-samarbetet hård kritik på Dagens Nyheters ledarsida och beskrevs som ”att lägga 25 miljoner kronor på smink”.

Men bra pr handlar inte om klatschiga one-liners eller om att gömma undan brister. Det handlar om att ta ansvar och prata om relevanta problem. Detta är något som bra pr-konsulter kan hjälpa polisen med och därigenom förbättra deras verksamhet.

De företag som anlitar pr-byråer gör i allmänhet detta för att ett pr-samarbete bidrar till att stärka deras externa kommunikation med struktur, driv och utifrånperspektiv. Pr-samarbetet stärker deras röster i samhällsdebatten. Varför ska just skattefinansierade verksamheter vara tystare?

Den usla mediebilden av pr-branschen har sannolikt bidragit till att myndigheter och kommuner svarar för en försvinnande liten andel av branschens samlade intäkter. Exempelvis står företag numera för 65 procent av Westanders byråintäkt, intresseorganisationer för 27 procent och offentlig sektor för bara 8 procent.

När Aftonbladet förra året granskade alla myndigheters och kommuners inköp av pr-tjänster kunde man bara redovisa fakturor motsvarande fem miljoner kronor per månad, vilket inte ens utgör 10 procent av de 24 granskade pr-byråernas samlade månadsintäkter. Om Aftonbladets beräkningar stämmer så underutnyttjar offentlig sektor pr-tjänster generellt.

Varför är detta ett problem? Samhällsdebatten behöver fler perspektiv och inte minst fler deltagare från myndigheter, kommuner och landsting. Och skattefinansierad verksamhet som behöver utvecklas har inte råd att välja bort extern kommunikation. En tyst myndighet är en dålig myndighet.

Vilken är slutsatsen för pr-byråerna? Vi som jobbar i pr-branschen måste själva bli mer aktiva i debatten om vår egen verksamhet. Vi måste bli bättre på att berätta hur vår verksamhet bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.

Birger Lycken
Patrik Westander
Westander

Debattartiklar 2016

Visa fler