Respektera byråernas tid MTV

Dagensmedia.se den 24 mars 2006

MTV kan i sin pågående upphandling av pr-byrå lära mycket av Michelin. Fler borde följa de rekommendationer som Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet kommit överens om när det gäller upphandling av konsulttjänster.

Resumé har i ett par artiklar under februari och mars skrivit om MTV:s ”unika pr-upphandling” som också kallas ”vårens tuffaste”. Temat tycks vara ”inget bullshit” och att MTV:s informationschef ”höjer rösten”. Som pr-konsult kan jag tycka att informationschefen både skämmer ut MTV och skrämmer bort seriösa pr-byråer med sina machouttalanden: ”Jag har varit i branschen i sex år. Ska man pitcha hos mig så blir det på riktigt.” Men attityden drabbar ju i första hand informationschefens eget företag.

Allvarligare blir det när man i en uppföljningsartikel kan läsa att ”20 byråer nu har bjudits in till en brief”. Av 32 byråer som anmält intresse har bara 12 stycken valts bort. De bortgallrade byråerna var antingen enmansbyråer eller reklambyråer! Varför slösar MTV så med byråernas tid? Det borde ha varit enkelt att begränsa antalet deltagande byråer till högst fem, genom att sätta upp mer genomtänkta urvalskriterier än att byrån ska ha fler än en anställd och inte vara reklambyrå.

Låt mig jämföra med en annan aktuell upphandling. Michelin genomförde under första kvartalet i år en pr-byråupphandling där man handplockat och bjudit in fem byråer till ett första möte. Två av byråerna erbjöds därefter en mindre summa pengar för att presentera en aktivitetsplan. En av de två byråerna, i det här fallet Westander, fick uppdraget – och hela processen tog mindre än två månader!

Michelin är medlem av Sveriges Annonsörer och ska ha all heder för en snabb, tydlig och effektiv upphandling. Michelins upphandling följde fullt ut de rekommendationer som Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet kommit överens om när det gäller både antalet deltagande byråer och principen om arvodering.

Även Cloetta Fazer är medlem av Sveriges Annonsörer. Företagets marknadsdirektör Chris Kreimer förklarade nyligen i Dagens Media varför hon tycker att det är rimligt att betala för de konsulter som tar fram förslag vid en pitch: ”Betalar du inte så riskerar du att missa de stora företagen som redan har tillräckligt med uppdrag. Det påverkar urvalet negativt om du bara har dem som gör det gratis att välja på.”

MTV är inte medlem av Sveriges Annonsörer, men borde väl ändå kunna se poängen med att inte behandla byråernas tid respektlöst? Fler köpare borde likt Michelin och Cloetta Fazer följa Sveriges Annonsörers och Reklamförbundets rekommendationer. Fler byråer borde dessutom tacka nej till att delta i upphandlingar där de och ett antal andra byråer förväntas jobba fram förslag gratis. Själva prioriterar vi hellre befintliga samarbeten och jobbar aldrig gratis åt kommersiella kunder. Dåligt genomförda upphandlingar gynnar varken köpare eller byråer.

Patrik Westander, vd Westander Publicitet & Påverkan

Debattartiklar 2006