Rönns resonemang illustrerar problemet

Dagensmedia.se den 10 juni

Johan Rönns resonemang illustrerar pr-branschens problem. Han raljerar med Aftonbladets granskande journalistik och tycker att andra ska ta ansvar för hemlighetsmakeriet i pr-branschen – inte hans egen byrå. Det skriver Frida Blom och Patrik Westander på pr- och lobbyföretaget Westander.

Johan Rönn, vd för pr-byrån Angselius Rönn, drar sig inte för att förlöjliga och kritisera Aftonbladets granskande journalistik och mer specifikt tidningens granskning av lobbyismen (Dagensmedia.se 9 juni).

Bakgrunden är att Aftonbladet i en lång rad artiklar under de senaste åren har granskat den svenska lobbyismen, något vi i vårt tidigare debattinlägg hävdade är bra både för pr-branschen och för demokratin (Dagensmedia.se 8 juni). För Johan Rönn är det ”väldigt oklart hur detta skulle vara bra”.

Vi har hört motsvarande mediekritiska resonemang förut, i många olika sammanhang när en medial kris är under uppsegling. De allra flesta inser principiellt att journalistiken har det viktiga demokratiska uppdraget att granska makten. Men vad som händer i praktiken, när de granskande journalisterna rapporterar om våra egna brister, är att vi skjuter på budbäraren.

Johan Rönn skriver också att ”vi bör införa någon sorts lobbyregister, där man måste redovisa vilka uppdrag man har som lobbyist”. Detta vittnar om att han principiellt inser att det finns demokratiska problem med hemlighetsmakeriet. Men i praktiken kan man i dag samtidigt anlita hans egen pr-byrå för att påverka politiska beslut i hemlighet.

Hur motiverar Johan Rönn detta glapp mellan retorik och praktik, undrar kanske någon? Det får vi tyvärr inte veta. I ett tidigare replikskifte med Westanderkonsulter har han skrivit att ”Angselius Rönn väljer att inte ha öppna kundlistor och har ingen avsikt att motivera varför vi gör så” (Dagensmedia.se 3 maj 2013).

Det är inte rimligt att som vd för en pr-byrå frånskriva sig eget ansvar. Om en kund av något skäl vill mörka sin lobbying, måste pr-byrån ha ryggrad nog att backa ur samarbetet.

Johan Rönns resonemang illustrerar väldigt väl pr-branschens problem. Han raljerar med Aftonbladets granskande journalistik och tycker att andra ska ta ansvar för hemlighetsmakeriet i pr-branschen – inte hans egen byrå.

Mediebilden av pr-branschen är dålig och det finns ett dokumenterat lågt förtroende för oss pr-konsulter. Vi kommer inte att kunna förtjäna omvärldens förtroende om vi fortsätter att slå ifrån oss kritik och skylla på brister i den granskande journalistiken.

Frida Blom
Patrik Westander