”Rymlig bidragsmoral skadar branschen”

Resumé den 15 juni 2020

De tre nyckelorden i lagtexten kring permitteringsstödet är ”allvarliga ekonomiska svårigheter”. Eventuella bidragsbrott ger fuskande företag en konkurrensfördel gentemot alla de företag som följer regelverket, skriver Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander.

Jag undrade i mitt förra debattinlägg, ”Skattebetalarnas pengar behövs i välfärden”, hur det kan komma sig att vd:arna för Sveriges tre största pr-byråer kan göra uttalanden i branschmedia om ”bättre resultat”, ”god ekonomi” och ”fortsatt vinst på totalen” samtidigt som deras företag söker statligt företagsstöd genom korttidspermittering.

Gullers Grupps vd Ulf Dahlqvist och H&H Groups vd Martin Petersson väljer att inte besvara frågan, men uttrycker båda två i skriftliga kommentarer till Resumé att de sköter sina affärer ”seriöst och ansvarsfullt”. Therese Bohlin, vd på Prime Weber Shandwick, besvarar inte heller frågan, men hänvisar i sin kommentar till ”det stora allvaret i situationen på vår marknad”.

Eftersom min fråga förblir obesvarad får läsaren dra sina egna slutsatser. För egen del har jag generellt höga tankar om mina branschkollegor och väljer att inte ifrågasätta integriteten hos någon av Sveriges tre största pr-byråer. Likväl får jag det inte att gå ihop med vd:arnas uttalanden i branschmedia.

De tre nyckelorden i lagtexten kring permitteringsstödet är ”allvarliga ekonomiska svårigheter”. Statligt företagsstöd genom korttidspermittering ska inte gå till lönsamma kommunikationsbyråer. Skattebetalarnas pengar behövs i välfärden.

I coronakrisen är permitteringsstödet en åtgärd som kan rädda många företag undan konkurs. Samtidigt finns en risk att skattepengar nu också myglas bort av företag som inte har drabbats av just ”allvarliga ekonomiska svårigheter”, men som ser möjligheter att förbättra sina ekonomiska resultat med statliga bidrag.

En rymlig bidragsmoral är dessutom skadlig för dynamiken i vår egen bransch. Eventuella bidragsbrott ger fuskande företag en konkurrensfördel gentemot alla de företag som följer regelverket.

Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander

Debattartiklar 2020