”Säg nej till Sverigedemokraterna”

Resume.se den 19 september 2014

Sverigedemokraternas framgångar i riksdagsvalet aktualiserar frågan om hur vi lobbyister ska förhålla oss till partiet. Vårt råd till uppdragsgivarna är att inte ta direktkontakter med SD i syfte att påverka politiska beslut, skriver Frida Blom och Kristoffer Housset på pr-byrån Westander.

Vi är många som oroas över Sverigedemokraternas framgångar i riksdagsvalet, så också vi på pr-byrån Westander. I onsdags höll vi ett frukostseminarium om lobbylandskapet efter valet. En central fråga var hur vi som lobbyister ska förhålla oss till en politisk situation med en minoritetsregering och Sverigedemokraterna i en stark vågmästarposition.

Paneldeltagarna var överens om att en minoritetsregering inte nödvändigtvis behöver vara negativ för demokratin, eftersom det innebär stor makt till riksdagen och därmed ett stort utrymme för den som vill påverka samhällsutvecklingen.

Men hur ska man som lobbyist förhålla sig till Sverigedemokraternas möjliga vågmästarroll? Bör verkligen Sverigedemokraterna hanteras annorlunda än de sju andra riksdagspartierna?

Westanders uppfattning är klar: Sverigedemokraterna är inte ett riksdagsparti bland andra. Deras människosyn är inte förenlig med den grundläggande demokratiska principen om alla människors lika värde.

Mot denna bakgrund rekommenderar vi uppdragsgivarna att inte ta direktkontakter med Sverigedemokraterna i syfte att påverka politiska beslut. Det kan möjligen ibland vara kortsiktigt effektivt för en lobbyist att påverka Sverigedemokraterna i konkreta sakfrågor för att utnyttja deras position som vågmästare, men på längre sikt är det knappast effektivt.

Ett påverkansarbete riktat mot Sverigedemokraterna riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot uppdragsgivarens egen trovärdighet. Att förmå Sverigedemokraterna att lägga fram ett förslag kan också vara kontraproduktivt. Detta eftersom övriga partier kan distansera sig från förslaget på grund av att de inte vill associeras med ett främlingsfientligt parti.

Däremot ser vi det som rimligt att bjuda in också Sverigedemokraterna till exempelvis en panel med deltagande från alla de övriga riksdagspartierna. I sådana situationer kan en exkludering av Sverigedemokraterna stärka deras offerroll.

Vi på Westander uppmuntrar gärna våra uppdragsgivare att på olika sätt bidra till att motverka främlingsfientlighet i samhället. För att hjälpa uppdragsgivarna i det arbetet startar Westander nu ett nätverk mot främlingsfientlighet. Syftet är att samla aktörer som är intresserade av att påverka opinionen i riktning mot mer toleranta värderingar.

Vi är övertygade om att det finns många företag och organisationer som vill arbeta aktivt för alla människors lika värde. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Frida Blom
Kristoffer Housset