Samhällsansvar grunden för bra kriskommunikation

Dagensmedia.se den 4 februari 2015

Ingen utomstående kan bedöma kvaliteten i pr-byråerna JKL:s och Kreabs råd till SCA och Industrivärden. Däremot kan vi som branschkollegor hoppas att råden bygger på samhällsansvar och öppenhet, skriver Westanders pr-konsulter Frida Blom och Birger Lycken.

I en debattartikel på Dagensmedia.se kritiserar pr-konsulten Mikael Zillén, grundare av Box Communications, SCA:s och Industrivärdens krishantering i samband med mediegranskningen av hur SCA:s jetflyg använts av företagsledningen.

Mikael Zillén utgår från att den misslyckade krishanteringen kan kopplas till en bristfällig rådgivning från pr-byråerna JKL och Kreab. Problemet med detta resonemang är att vi som utomstående omöjligen kan bedöma kvaliteten i konsulternas råd. Det kan mycket väl vara så att råden varit goda, men att SCA och Industrivärden valt att inte följa dem.

Uppenbart är dock att SCA och Industrivärden har misslyckats i sin kriskommunikation, särskilt genom att avfärda kritiken som riktats mot dem som ett klassiskt mediedrev. Att på detta sätt göra medierna till den stora syndabocken flyttar bara fokus från det egna ansvaret och bygger murar mot omvärlden.

På Westander är vi övertygade om att kritisk mediegranskning i grunden är bra, även om den ofta är förödande smärtsam för den som utsätts. Granskningen sätter ett tryck på alla företag och institutioner att ta samhällsansvar och agera i linje med en demokratiskt grundad etik – oavsett om verksamheten bedrivs på uppdrag av folkvalda politiker, engagerade medlemmar, driftiga entreprenörer eller anonyma aktieägare.

Det mediala trycket att agera mer etiskt hjälper inte bara samhället att utvecklas. Även de granskade aktörerna gynnas, eftersom aktörer som tar samhällsansvar i längden blir mer framgångsrika. Att hoppas att stormen blåser över och göra medierna till den stora skurken är att missa viktiga möjligheter till självrannsakan och utveckling.

På det sättet är den ökande medialiseringen av samhället av godo. Inga seriösa företag och institutioner har längre råd att tappa omvärldens förtroende och respekt genom att brista i samhällsansvar. Framväxten av de sociala medierna förstärker ytterligare den här utvecklingen: ingen kommer undan kravet på ansvarstagande när ett felsteg på nolltid kan utlösa en lavin av kritik och mobilisera arméer av privatdetektiver med webben och mobilkameran som vapen.

God kriskommunikation har därför samhällsansvar och öppenhet som bärande principer. Det innebär att man som granskat företag eller organisation är tillgänglig för mediernas frågor, talar sanning, lägger alla kort på bordet, ber om ursäkt om man har gjort fel och redovisar konkreta åtgärder för att komma till rätta med brister och misstag. Vi hoppas att det är sådana råd som SCA och Industrivärden har fått av sina pr-byråer.

Frida Blom och Birger Lycken, pr-byrån Westander

Debattartiklar 2015