”Skattebetalarnas pengar behövs i välfärden”

Resumé den 9 juni 2020

Har Gullers Grupp, Prime och H&H Group verkligen drabbats av ”allvarliga ekonomiska svårigheter”? Och hur kan de annars söka statligt företagsstöd genom korttidspermittering? Det undrar Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander.

De allra flesta av exempelvis landets eventbyråer har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Att de byråerna söker statligt företagsstöd genom korttidspermittering tror jag att ytterst få har några invändningar emot.

Enligt lagtexten är statligt företagsstöd genom korttidspermittering en möjlighet för företag som har drabbats av ”allvarliga ekonomiska svårigheter”. Men vad gäller egentligen för Sveriges tre största pr-byråer, som enligt Resumés kartläggning samtliga söker statligt företagsstöd genom korttidspermittering?

Den uppmärksamma läsaren kunde börja förvånas den 19 maj, när branschmedia rapporterade om att Gullers Grupp varslar 30 medarbetare. Resumé skrev då att enligt vd Ulf Dahlqvist kommer byrån att ”redovisa tillväxt och ett bättre resultat än föregående räkenskapsår”.

Det fortsatte med Prime: ”I grunden är jag trygg med vår affär och vi har god ekonomi.” Det beskedet gav byråns vd Therese Bohlin, när Resumé den 25 maj skrev om att Prime varslar 25 anställda om uppsägning.

Häromdagen uppstod ett tredje frågetecken: ”På totalen fortsätter vi att göra vinst.” Så kommenterade H&H Groups koncernchef Martin Peterson den 5 juni i Dagens Opinion det faktum att byråkoncernen varslar 30 medarbetare om uppsägning.

Jag brukar undvika att kritisera en enskild konkurrent, men nu handlar det om Sveriges tre största pr-byråer. Bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. Vi måste kunna ställa höga krav på pr-branschens eget ansvarstagande.

Det är viktigt att det statliga företagsstödet genom korttidspermittering enbart går till företag som verkligen har drabbats av just ”allvarliga ekonomiska svårigheter”. Det är direkt stötande om stödet går till lönsamma pr-byråer i Stockholm, i synnerhet om de trots lönsamheten varslar betydande delar av sin personal om uppsägning.

Skattebetalarnas pengar behövs i välfärden. Min fråga till Gullers Grupp, Prime och H&H Group är därför följande: Hur ligger det till med det statliga permitteringsstödet, har ni ”allvarliga ekonomiska svårigheter” eller inte?

Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander