Sök hjälp, Aftonbladet!

Dagens Media den 19 mars 2003

När tidningen spelar intresseorganisation går det snett. I sämsta fall blir det massiv kritik, avgångar och upplageras. Som med Expressens invandrarfientliga löpsedel ”Släng ut dom!”

I bästa fall blir det ”bara” ett präktigt självmål. Som med Aftonbladets nya kampanj ”100%” – lika lön oavsett kön. På Aftonbladet tjänar kvinnorna 1.800 kronor mindre än männen, och tidningen följer inte jämställdhetslagarna.

Journalister och redaktörer är misstänksamma mot pr-konsulter. Med rätta; pr är alltför mycket hemlighetsmakeri och legoknekteri. Men pr-firmor vet ändå något som kvällspressen inte fattat: kommunicera inte ett budskap du inte själv kan stå för. Granskar du, måste du tåla en granskning.

Utmärkelsen Årets Lobbyist belönar numera spektakulära felbedömningar – som att yrkesfiskarna förra året tuffade omkring i Stockholms hamn och framförde sin rätt att få fiska upp Östersjöns sista torsk. Om inte Aftonbladet vill bli en het kandidat 2003 bör de kontakta en pr-byrå snarast.

Mattias Goldmann
pr-rådgivare på Westander Publicitet & Påverkan

Debattartiklar 2003