Vad kostar ett pr-samarbete?

Dagensmedia.se den 22 mars 2017

Hur mycket ska man budgetera för pr-samarbetet? Inom intervallet 0,5–1,5 miljoner kronor finns dels utrymme för pr-byrån att vara proaktiv, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende. Det skriver Westanders vd Patrik Westander.

Vad kostar ett samarbete med en pr-byrå? Det är en fråga jag som vd ibland får. Man kan förstås tycka att en så generellt formulerad fråga är omöjlig att besvara, men jag har ett standardsvar: ”Budgetera för cirka en miljon.”

På Westander har vi ett målintervall för våra samarbeten. Vi siktar på 0,5–1,5 miljoner kronor per år. Inom det intervallet finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende.

Varför inte mer än 1,5 miljoner? Det är kostnadseffektivt att bygga intern kompetens och att inte ha en övertro på vad externa konsulter kan åstadkomma. Vissa företag anlitar alldeles för lättvindigt externa konsulter för att sköta pr-jobbet. Verklig kundnytta skapar vi pr-byråer genom att hjälpa våra kunder att själva skapa publicitet, opinionsbilda och lobba.

Vi på Westander har vid flera tillfällen uppmuntrat uppdragsgivare att exempelvis anställa en kommunikatör, i stället för att kontinuerligt anlita oss för att utföra rutinuppgifter. Kommunikationen med såväl journalister som politiska beslutsfattare är dessutom för betydelsefull för att överlåtas till konsulter.

Varför inte mindre än 0,5 miljoner? Det är kostnadseffektivt att ha ett löpande pr-samarbete, där byrån har utrymme att vara en engagerad och proaktiv pr-partner. Vissa företag vill hellre handla sina pr-tjänster styckvis – utan handlingsplan, månadsmöten och omvärldsbevakning. Därmed går de också miste om det löpande pr-samarbetets struktur, driv och utifrånperspektiv.

Förra året hade Westander 22 kunder i målintervallet, som i genomsnitt fakturerades cirka en miljon och totalt stod för mer än hälften av byråintäkten. Det handlar om prestigelösa samarbeten med ömsesidig kompetensutveckling och kostnadseffektiva resultat. De senaste tio åren har vi också vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.

Sju av tio svenskar vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, enligt en Sifoundersökning beställd av Westander. Resultatet visar på en stor marknadsmöjlighet för pr-branschen och är glädjande för samhällsutvecklingen i stort. Allmänhetens tydliga förväntan är också bra för det enskilda företaget.

Ett företag som deltar i samhällsdebatten bygger sitt varumärke, stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir en mer attraktiv arbetsgivare. Mitt råd till företagsledningen: Anlita en pr-byrå och budgetera för cirka en miljon, varken mer eller mindre.

Patrik Westander, vd pr-byrån Westander

Debattartiklar 2017