Sofie Ek

Så lyckas ni med syftesdriven marknadsföring

Vad kan det samhällsengagerade företaget lära av Bianco Footwear’s misslyckade exempel på syftesdriven marknadsföring? Sofie Ek, specialiserad på varumärkesutveckling, ger tre tips till företag som vill stärka varumärket med samhällsengagerade budskap.

Bianco Footwear släppte nyligen en reklamfilm med budskapet ”equal pay is no longer enough – we need to buy more shoes and make up”. Reklamfilmen har rört upp känslor hos många som menar att den förlöjligar feminismen. Bianco Footwear är inte ensamma om att arbeta med syftesdriven marknadsföring.

Här är tre saker att tänka på om ni vill bilda opinion och samtidigt stärka varumärket:

1. Vilken fråga engagerar er målgrupp?

Problemet ni fokuserar på måste vara aktuellt och relevant för er befintliga målgrupp, eller den nya målgrupp ni vill attrahera. Ojämlika löner är troligtvis ett problem som många av Biancos kunder stör sig på, så i den analysen är företaget helt rätt ute med sin kampanj.

2. Vad är kopplingen mellan ert varumärke och lösningen?

En av de saker Bianco hade kunnat göra bättre är att stärka kopplingen mellan problemet ojämlika löner och deras eget bidrag till lösning. Företaget hade i stället kunnat använda sig av en tagline i stil med ”These boots were made for walking” och arrangerat en demonstration klockan 15:57, som är den tidpunkt då kvinnors lön tar slut relativt mäns. De hade också kunnat delta i Women’s March mot Trump förra veckan.

3. Skämta inte bort det

Humor är alltid en svår balansgång, särskilt för den som försöker skämta om en fråga som rör upp starka känslor. Biancos marknadskoordinator har i efterhand gått ut och förklarat att reklamen är tänkt som ett skämt. Så länge det finns minsta lilla risk att skämtet kan misstolkas – och här var risken stor – bör företaget överväga att testa en annan vinkel i stället.

Så vad blev resultatet av Bianco Footwear’ s misslyckade kampanj? Företagets rating på Facebook har rasat och många svär att aldrig någonsin köpa skor från ett så kvinnofientligt varumärke.

Det är i grund och botten bra att allt fler varumärken vill påverka samhället i en positiv riktning, utöver att göra ekonomisk vinst. Om Bianco Footwear bara hade tänkt igenom kampanjen ordentligt så hade resultatet kunnat bli briljant och stärkt företagets varumärke.

Läs mer om Westanders inspirationsföredag Sju pr-tips till reklambyrån.

/Sofie Ek

Nyheter 2017

Visa fler