Så tog barnmorskorna debattkommandot

”Så tog barnmorskorna debattkommandot
I ett år har barnmorskor i storstadsområdena drivit sitt uppror för högre bemanning i förlossningsvården. Med hjälp av en smart mediestrategi, Facebook, julspel och snippbullar har de fått politiker att lyssna. (…)
Och enligt pr-konsulten Birger Östberg har barnmorskorna gjort det mesta rätt. De slåss inte bara för bättre arbetsvillkor åt sig själva (= särintresse) utan för säker vård åt födande kvinnor (= allmänintresse). De har på ett effektivt sätt använt sig av såväl sociala som traditionella medier. Och de har ett tydligt budskap: en barnmorska per aktivt födande kvinna. 
– Det kan vara ett orealistiskt krav, men det är preciserat. Om de bara krävt ‘säker vård och rimliga arbetsvillkor’ kunde alla politiker sagt att de håller med, påpekar Birger Östberg, som är konsult på pr-byrån Westander.”

Dagens Samhälle den 20 februari 2014

Pressklipp 2014

Visa fler