Ann-Therése Enarsson utser Hetast i Almedalen

Ann-Therése Enarsson, vd för TCO:s och TCO-förbundens tankesmedja Futurion, är ny ledamot i den jury som utser Hetast i Almedalen 2017. För elfte året i rad delar pr-byrån Westander ut priset till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan.

– Hetast i Almedalen lyfter fram de aktörer som gör avtryck under en vecka där allt fler försöker göra sig hörda. Att få vara med i juryn som ska utse årets vinnare känns både roligt och viktigt, säger Ann-Therése Enarsson, ny juryledamot.

Ann-Therése Enarsson är vd för TCO:s och TCO-förbundens tankesmedja Futurion. Tidigare har hon varit generalsekreterare för A Non Smoking Generation och framgångsrikt verkat för rökfria restauranger och krogar. Hon har också varit vd för Systembolagets dotterbolag IQ som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol.

– Ann-Therése Enarsson har omfattande praktisk erfarenhet från att bilda opinion och påverka politiska beslut. Hon vet vad som krävs för ett framgångsrikt kommunikationsarbete i Almedalen, säger Nils Grunditz, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Vinnaren av Hetast i Almedalen 2017 utses fredagen den 7 juli klockan 09.30 vid en pressträff i Vinterträdgården på Clarion Hotel Wisby, på Strandgatan 6 i Visby. Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Redan klara juryledamöter:

• Albin Falkmer, kommunikationschef, Samhall
  • Ann-Therése Enarsson, vd, Futurion
  • Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent
  • Nils Grunditz, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
  • Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen

• 2016 gick priset till SOS Barnbyar, som genom sin kampanj #ROTLÖS riktade vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige.
  • 2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten som under veckan stillsamt belyst ett allvarligt ämne genom att tala Almedalens språk.
  • 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.
  • 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.
  • 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.
  • 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.
  • 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
  • 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
  • 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
  • 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Pressmeddelanden 2017