Bankomat väljer Westander

Bankomat har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet handlar om att stärka varumärket och bilda opinion för att staten ska ta ansvar för kontanthanteringen.

– Det finns många fördelar med digitala betalsätt, men omställningen är inte problemfri. Utmaningarna handlar dels om att vi behöver ha kontanter i krissituationer, dels om att många människor inte har möjlighet att betala digitalt, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat.

Bankomat erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in sedlar i företagets välkända blå automater. I dag finns Bankomat på fler än 500 orter i Sverige. Företaget opinionsbildar också för att kontantinfrastrukturen ska ses som samhällsviktig och därför upprätthållas och subventioneras av staten.

– Bankomat vill vara med och ta ansvar för att kontanthanteringen i samhället fungerar. Vi är stolta och glada över att få bidra till det viktiga arbetet, säger Sara Arborén, kundansvarig konsult på Westander.

I Westanders arbetsgrupp ingår även Frida Blom, Mattias Areskog och Linnea Sandström Lange. Westander är Årets stora pr-byrå 2018 och har de senaste tio åren vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 40 miljoner 2017. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.