Fristads väljer Westander

Fristads, en av Sveriges största tillverkare av arbetskläder, har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet syftar till att stärka företagets varumärke och påverka klädbranschen i en mer hållbar riktning.

– Alltför få klädföretag mäter plaggens avtryck på miljö och klimat. Vi vill se en obligatorisk standard för kläders miljöpåverkan. Det skulle öka transparensen mot kunderna och ge klädindustrin bättre möjligheter att göra verkliga förbättringar, säger Sofia Bennegård, pr-ansvarig på Fristads.

Fristads lanserade under hösten 2019 kollektionen Fristads Green. Det är världens första klädkollektion med miljövarudeklarationen EPD (Environmental Product Declaration), som visar plaggens totala miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv.

EPD-standarden för kläder har tagits fram av Fristads tillsammans med forskningsinstitutet Rise och kan användas för att kartlägga miljö- och klimatpåverkan för alla typer av kläder.

– Att hjälpa Fristads nå ut med sitt ambitiösa hållbarhetsarbete är ett riktigt drömuppdrag. Spårbarhet och transparens är nyckelfrågor för modebranschen och miljövarudeklarationen är en färdig lösning – fri att använda för alla som vill minska sitt avtryck, säger Andreas Rolfer Wrangö, kundansvarig konsult på Westander.

I Westanders arbetsgrupp ingår även Emma Rost och Anna Koblanck, pr-konsulter på Westander.

De senaste tio åren har Westander vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Företaget vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar.

Pressmeddelanden 2020