Låt inte pr-byrån göra jobbet!

Ett företags kommunikation med såväl journalister som politiska beslutsfattare är för betydelsefull att överlåta åt en pr-byrå. Resultatet blir bättre om företagen själva sköter dessa kontakter. Det skriver pr-konsulterna Patrik och Henrik Westander i en debattartikel idag i tidningen Vision.

– Lågkonjunkturen innebär att företagen drar in på konsultkostnader. När det gäller pr-konsulttjänster är detta bara bra, säger Patrik Westander. Verklig kundnytta skapar pr-byråerna nämligen genom att lära kunderna att själva skapa publicitet och lobba.

Bröderna Westander menar att det alltför ofta är företagens ryggmärgsreflex att anlita en pr-byrå för att göra hela jobbet. Schablonuppfattningen säger ju att pr-branschen har mycket goda kontakter såväl i medievärlden som i den politiska sfären. Företagen tror att det är de goda kontakterna man köper och begränsar därför sitt eget engagemang i relationerna till journalister och politiska beslutsfattare.

– I själva verket är det så att relationen mellan pr-byråer och redaktioner är mycket känslig, säger Henrik Westander. Ekonomijournalister är alldeles extra på sin vakt när de blir kontaktade av en pr-konsult och upplever ofta pr-branschen som en ren plåga.

– Företagens ledningsgrupper måste inse att framtidens företag i allt högre grad kommer att tvingas bli aktiva samhällsaktörer. Då duger det inte längre att skjuta en pr-byrå framför sig, som ett skyddande filter mot omvärlden, säger Patrik Westander.

Pressmeddelanden 2001