Maria Wetterstrand utser Hetast i Almedalen

Maria Wetterstrand är ny ledamot i den jury som utser Hetast i Almedalen 2014. För åttonde året i rad delar pr-byrån Westander ut priset Hetast i Almedalen till den aktör som lyckas bäst med att förmedla sitt budskap under Almedalsveckan.

– Hetast i Almedalen lyfter fram aktörer som lyckas göra ett avtryck under en vecka där allt fler försöker göra sig hörda. Att få vara med i den jury som ska utse årets vinnare känns både hedrande och spännande, säger Maria Wetterstrand, i dag fristående grön samhällsdebattör.

Maria Wetterstrand, som var språkrör i Miljöpartiet 2002–2011, tillför politisk tyngd till juryn och valdes ut efter en öppen nomineringsprocess.

– Maria Wetterstrand har gedigen erfarenhet av politiska budskap och vet vad som krävs för att sätta agendan. Som tidigare språkrör har hon en fingertoppskänsla för vilka aktörer, kampanjer och frågor som kan bli särskilt heta i Almedalen detta valår, säger Hanna Berheim, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Ny ledamot i årets jury är också Ulrica Klettner, kommunikationschef på Hjärt-Lungfonden. Vinnaren av Hetast i Almedalen 2014 utses fredagen den 4 juli klockan 09.30 vid en pressträff på Kårhuset Rindi, på Tage Cervins gata 1 i Visby. Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Juryn består av följande personer:
Fredrik Kron, verksamhetschef, Ideell Arena 
Hanna Berheim, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Maria Wetterstrand, grön debattör och föreläsare
Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian
Ulrica Klettner, kommunikationschef, Hjärt-Lungfonden

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen


• 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.

• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Pressmeddelanden 2014

Visa fler