Miljöpartiets informationskoordinator blir lobbyist

Miljöpartiets informationskoordinator Mattias Goldmann lämnar miljöpartiets riksdagskansli den 1 november för att börja på pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan. Goldmann efterlyser en självsanering i pr-branschen. Annars vill han lobba för lagstiftade öppenhetskrav.

– Mitt mål på miljöpartiet var att mot alla odds hålla ställningarna i valet. Det lyckades vi med. Nu ser jag fram emot att som lobbyist utnyttja det nya politiska läget för att påverka samhället i positiv riktning, säger Mattias Goldmann.

Goldmann är dock djupt kritisk till hemlighetsmakeriet i pr-branschen.

– Att gå till en traditionell lobbyfirma hade varit helt uteslutet för mig. Det som lockar med Westander är möjligheten att kombinera höga etiska krav och öppenhet med nya sätt att driva frågor som är väldigt viktiga för mig.

– Pr-byråer som inte öppet redogör för vilka uppdragsgivare de har gör lobbyismen till ett demokratiskt problem, menar Mattias Goldmann. Om vi inte snabbt får tuffa branschregler för lobbyfirmorna, måste vi lobba på riksdagen att lagstifta mot oss!

Rekryteringen av Goldmann är den andra på kort tid för Westander Publicitet & Påverkan. Företaget går därmed emot trenden, eftersom de flesta pr-firmor skär ner. Patrik Westander, företagets vd, tror på fler rekryteringar under det kommande halvåret.

– Vår expansion visar att det finns ett växande utrymme för pr-byråer som tar etiskt ansvar och öppet redovisar sina lobbyinguppdrag, säger han.

Mattias Goldmann är 31 år och har förutom informationskoordinator på miljöpartiet varit miljölobbyist i Chile, frilansjournalist åt bl.a. Dagens Industri, Expressen och Auto Zeitung, handelsansvarig på Turkisk-Svenska Handelskammaren, hotellreceptionist i Schweiz, fullmäktigeledamot i Uppsala och skånsk mästare i hockeyspel.

Pressmeddelanden 2002