Ny Sifoundersökning: Störst förtroende för Socialdemokraterna i jobbfrågan

30 procent av svenskarna känner störst förtroende för Socialdemokraterna när det gäller jobben och arbetslösheten. 28 procent känner störst förtroende för Moderaterna, medan 30 procent inte kan ange något parti. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

När samma fråga ställdes i december 2011 kände 37 procent av väljarna störst förtroende för Moderaterna och 23 procent för Socialdemokraterna. 27 procent svarade då att de var tveksamma eller inte visste. Moderaternas övertag med 14 procentenheter har under de tre senaste månaderna förbytts i ett övertag för Socialdemokraterna med två procentenheter.

– Kampen mot arbetslösheten är av tradition en socialdemokratisk hjärtefråga och nu har den nya socialdemokratiska partiledningen lyckats återta initiativet i frågan. Det växande förtroendet för den socialdemokratiska jobbpolitiken kan också kopplas till debatten om den höga ungdomsarbetslösheten, säger Patrik Westander, vd på Westander.

Sifoundersökningen genomfördes den 7-13 mars 2012. 1 000 personer fick frågan ”Vilket politiskt parti känner du störst förtroende för när det gäller jobben och arbetslösheten?” Så här fördelades svaren (resultaten från december 2011, oktober 2010, augusti 2010, april 2010, januari 2010, oktober 2009 och juli 2009 inom parentes):

Socialdemokraterna: 30 procent (23, 24, 25, 27, 32, 35, 25)
Moderaterna: 28 procent (37, 38, 35, 32, 23, 28, 24)
Vänsterpartiet: 4 procent (5, 4, 3, 2, 3, 4, 2)
Miljöpartiet: 2 procent (3, 2, 2, 2, 1, 1, 2)
Folkpartiet: 2 procent (2, 3, 3, 2, 4, 2, 5)
Centerpartiet: 2 procent (1, 3, 2, 2, 1, 2, 3)
Kristdemokraterna: 1 procent (1, 2, 1, 0, 1, 0, 1)
Sverigedemokraterna: 0 procent (1, 1, 0, 0, 0, 0, 0)
Tveksam/vet ej: 30 procent (27, 24, 29, 31, 34, 28, 37)