Varumärkestips årets nyhet i Pr-handboken

I dag släpper Westander den sextonde upplagan av Pr-handboken, med 270 tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Nytt för i år är bland annat 10 tips om varumärkesstrategi.

– Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Det mest grundläggande tipset är att ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform, säger Westanders varumärkesexpert Frida Blom.

Pr-handboken har hittills utkommit i 16 upplagor och tryckts i totalt 230 000 exemplar. Handboken är gratis för alla och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man kommunicerar forskning och tillämpar nolltolerans mot gnäll på arbetsplatsen.

– Långt ifrån alla har råd att anlita Westander för en till två miljoner kronor per år. Med Pr-handboken vill vi bidra till att fler deltar i samhällsdebatten – med eller utan hjälp av en pr-byrå, säger Westanders vd Patrik Westander.

Många fler tipslistor finns att läsa på westander.se. Pr-handboken hade förra året 66 000 unika sidvisningar. Mångfaldigande av Pr-handboken är tillåtet med angivande av källan.

Berättelsen om Pr-handboken: Ett inställt föredrag
Det började kring millennieskiftet med ett inställt föredrag för Djurens Rätt. Henrik Westander hade sammanställt över 15 års erfarenhet av att opinionsbilda mot svensk vapenexport. Nu hade han 101 praktiska pr-tips, men inga åhörare. Ur misslyckandet föddes en idé. Och en klassiker. Sedan starten har Pr-handboken tryckts i totalt 230 000 exemplar.

Pressmeddelanden 2019

Visa fler