Westander ger nya lobbyingtips

Pr-byrån Westander kompletterar tipsen i Westanders pr-handbok med 15 lobbyingtips efter valet. Tipsen handlar om hur man lyckas med lobbying i ett läge med en minoritetsregering och med Sverigedemokraterna i en möjlig vågmästarroll i riksdagen.

– En minoritetsregering behöver inte vara negativ för demokratin, om bara Sverigedemokraterna kan isoleras och hållas utanför allt inflytande. Det parlamentariska läget innebär ökad makt till riksdagen och ett ökat utrymme för lobbying, säger Birger Östberg, pr-konsult på Westander.

Westander har sammanställt nya tips om hur företag och organisationer kan påverka politiken under de kommande fyra åren, med fokus på de första hundra dagarna. Bland de 15 lobbyingtipsen återfinns bland annat rådet att säga nej till Sverigedemokraterna.

– Ett påverkansarbete riktat mot Sverigedemokraterna kan möjligen främja lobbyistens fråga på kort sikt. Men det riskerar att stärka odemokratiska krafter och kan dessutom slå tillbaka mot lobbyistens egen trovärdighet, säger Birger Östberg.

Westanders pr-handbok är en praktiskt orienterad handledning i pr, med totalt 235 tips om hur man lyckas med medierelationer och lobbying. Handboken är gratis för alla, och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man gör för att lyckas i tv:s morgonsoffor.

Pr-handboken har hittills utkommit i sju upplagor och tryckts i totalt 94 000 exemplar. Westanders pr-handbok 2010 kan beställas kostnadsfritt i enstaka exemplar via pr-handboken@westander.se. Westanders 15 lobbyingtips efter valet kan laddas ner här.

Pressmeddelanden 2010