Westander ökar med 52 procent

Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan ökade byråintäkten med 52 procent under första halvåret 2005, jämfört med motsvarande period förra året. Vinstmarginalen uppgick till 25 procent.

Westanders vinst uppgick till 1,9 miljoner kronor under första halvåret 2005. Byråintäkten ökade till 7,8 miljoner kronor, att jämföra med 5,2 miljoner under första halvåret 2004.

– Efterfrågan på våra tjänster kopplade till medierelationer har ökat dramatiskt, medan rådgivning kring lobbying har vuxit mer blygsamt, säger vd Patrik Westander.

Pr-byrån Westander har för närvarande 14 anställda, jämfört med nio anställda för ett år sedan. Byrån har cirka 30 aktiva kundrelationer med en genomsnittlig faktureringsnivå på drygt 40.000 kronor per månad. Företagskundernas andel av den samlade byråintäkten (65 procent) var under första halvåret 2005 klart större än de samlade andelarna för myndigheter (23 procent) och intresseorganisationer (12 procent).

– Framtiden ser ännu ljusare ut. Med tanke på att det snart är valår räknar vi med att tillväxten ska ta fart också på lobbyingområdet under andra halvåret i år, säger Patrik Westander.

Bland Westanders nytillkomna uppdragsgivare under första halvåret finns den statliga Alkoholkommittén, it-konsultföretaget Creuna och studieförbundet NBV.

Pressmeddelanden 2005