Westander på Twittertopplista

Westander är Sveriges mest inflytelserika pr-byrå på Twitter. MedieAkademins Twitterbarometer, framtagen i samarbete med analysföretaget Aitellu, placerar Westander på femte plats i kategorin företag/organisationer.

I går presenterades Twitterbarometern 2012, som listar Sveriges mest inflytelserika twittrare. Analysföretaget Aitellu har utgått från drygt 200 000 svenska twitterkonton och vägt samman tre faktorer: Hur många följare ett konto har, hur många följare kontohavarens följare har och hur många retweets ett konto fått.

– Twitterbarometern visar att också små aktörer kan sticka ut i bruset. Twitter kräver inte stora resurser och är en bra kanal för att nå opinionsbildare, säger Johannes Mosskin, pr-konsult och ansvarig för Westanders twittrande.

Så här ser topplistan ut över de mest inflytelserika företagen/organisationerna:

1. @Spotify
2. @SJ_AB
3. @piratforlaget
4. @timbro
5. @Westander

För några månader sedan utsågs Westander dessutom till ”den ohotat mest populära pr-byrån i sociala medier” av nyhetssajten Dagens Opinion. Enligt Dagens Opinions undersökning hade byråns twitterkonto ”överlägset flest följare bland de största pr-byråerna”.

– För oss är det viktigt att synas i både traditionella och sociala medier. Det viktigaste syftet är rekrytering, att kunna anställa kompetenta och engagerade konsulter, säger Westanders vd Patrik Westander.

Läs våra tips om sociala medier från Westanders pr-handbok 2011: